Monet ovat samaa mieltä kanssani siitä, että kokeita on aivan liian paljon. Joka päivä joutuu stressaamaan ja miettimään lukuisia kokeita, eikä useinkaan ole aikaa mihinkään muuhun. Vaikka kokeet olisivatkin lyhyitä, ne tuottavat paljon päänvaivaa ja ahdistusta.
Olisiko tähän ratkaisua? Etenkin oppilaat, joilla oppiminen kestää kauemmin, on vaikeuksia tiheän koerytmin vuoksi. Asioita voisi opetella paremmin, jos ei olisi jatkuvaa kiirettä kaikissa muissakin oppiaineissa.
Olen itse huomannut, että laajan alueen kokeisiin on helpompi lukea. Jopa opettajille voisi olla helpompaa järjestää vähemmän, mutta isompia kokeita. Välillä voisi vaikka järjestää testejä, joiden arvosana ei vaikuta todistuksen numeroon, mutta jonka avulla opettajan olisi helpompi antaa tarvittaessa tukiopetusta tai kertaustehtäviä. Tämä tuskin olisi hankalaa toteuttaa, sillä oppiaineiden opettajan kirjoissa on paljon monistepohjia.
En usko, että kokeita tarvitaan niin paljoa arvosanan määrittelemiseen. Nykyäänhän arvosanaan kokeet eivät opettajilta kuulemani mukaan vaikuta kuin vain noin 30 prosenttia. Kokeiden suuri määrä ja arvosanaan suuri merkitsevä tekijä voi vääristää arvosanoja.
Tietysti kokeiden tekemistä täytyy harjoitella, mutta ei liian stressaavilla tilanteilla. Jotkut voivat olla tunneilla hyvin aktiivisia ja hyviä mutta stressata koetilannetta niin paljon, että kokeessa kaikki unohtuu ja saa sen takia huonon numeron todistukseen. Tämä on myös päinvastoin, sillä oppituntien häiriköt saattavat saada todistukseen hyvän numeron kokeiden ansiosta.
Kokeiden määrän vähentäminen antaisi kaikille oppilaille saman mahdollisuuden hyviin numeroihin.
Kaapri Leponiemi
Viialan yhtenäiskoulu 8C