3–5-luokkalaiset yhdistettiin yhdeksi ryhmäksi Nahkialan koululla

Nahkialan koululaiset saivat valoisammat tilat

Koulunjohtaja Bjarne Illman työskenteli vielä viime viikolla yksin remontoidussa luokkahuoneessa esikoulurakennuksen yläkerrassa. Tänään Illman sai seurakseen 3-5-luokkalaiset, joita on 23. Remontoituun kerrokseen mahtuisi jopa 50 lasta.

– Tämä on ihan uskomatonta. Valoa on ja ilmastointi toimii. Täällä on ollut hyvä olla, iloitsee Nahkialan koulunjohtaja Bjarne Illman uusista luokkatiloista.

Illman ja hänen ryhmänsä ovat ehtineet nauttia uusista luokkatiloista esikoululaisten rakennuksen yläkerrassa viime hiihtolomasta lähtien. Aiemmin Illmanin ryhmän tilat sijaitsivat koulurakennuksessa puolittain maan alla.

Remontilla ratkaistiin ongelmana ollut ryhmätilojen puute. Nyt 1–2-luokkalaisten ja esikoululaisten aamupäivä- ja iltapäivätoiminta saa  tarvittavat lisätilat vanhasta luokkahuoneesta. Tälle toiminnalle ei ollut enää tilaa esikoulurakennuksessa, sillä nyt esikouluryhmiä aloittaa kaksi kevään yhden sijaan.

Erityisopetustilat löytyvät nyt esikoulurakennuksen yläkerrasta.

Haasteena Illman kokee olevan lasten liikkumisen rakennusten välissä, sillä siinä liikutaan myös autoilla. Hän tahtoisi koulun ja maantien väliin aidan, joka rajaisi autoilla liikkumisen pois pihasta, ja lisäisi lasten turvallisuutta.

– Eskarilaiset ovat aina kiertäneet ulos rakennuksen toiselta puolelta, joten mekin olemme käyttäneet sitä reittiä kulkiessamme koulurakennukseen. Mutta se on pidempi reitti, kuin suoraan koululle, joten lapsilla voi tulla kiireessä houkutus juosta tien poikki koululle, Illman selittää vaaratilanteiden syntymisen mahdollisuutta.

Parannettavaa olisi myös varastotilojen remontoimisella rakennuksen kellariin. Sitä Illman ei pidä kuitenkaan kiireellisenä asiana.

Erikseen, mutta ei eristäytyen

Uusien luokkatilojen remontti ei sujunut täysin ilman yllätyksiä, vaan aikataulu ja budjetti venyivät muutamaan otteeseen. Esimerkiksi lattiat avattiin remontin edetessä kosteusepäilyjen takia.

Illman pitää projektia onnistuneena, ja kuvailee sitä valonpilkahduksena kaiken Akaan muihin kouluihin liittyvän synkkyyden keskellä. Yksi onnistumisen syy oli remontin tekeminen hyvässä yhteistyössä Tujunen Yhtiöiden kanssa. Sen ansiosta koulu- ja esikoulutyö eivät häiriintyneet erityisesti.

Illmanin mukaan lapset arvostavat uusia luokkatilojaan, eivätkä ”ole olleet kovasti menossa takaisin vanhaan tilaan”. Arvostus näkyy esimerkiksi tilojen siistinä pitämisessä.

Vielä tyhjillään.

– Vähän tämä on meille erikoinen paikka, että ollaan muista koululaisista erikseen, mutta emme kuitenkaan eristäytyneinä. Yhteisiä tunteja on edelleen muiden kanssa ja välitunnitkin tietenkin.

Hyviäkin puolia on toiseen rakennukseen siirtymisestä syntynyt. Olosuhteet ovat pakottaneet lisäämään yhteistyötä esikoulun kanssa, mikä on ollut Illmanin mukaan positiivista. Samalla esikoululaiset ovat päässeet lähemmäksi koulua.

Uuteen luokkaansa koululaiset ovat saaneet uudet pulpetit. Ainoastaan opettajalla on käytössään vanha pöytä. Kierrätettyjä ovat myös osa kaapeista. Sen sijaan tekniikka videotykkeineen ja ilmastointilaitteineen on uutta. Tietokoneita on vain yksi, ja se on lähinnä opettajan käytössä. Tarvittaessa koululaisille haetaan koulurakennuksesta kannettavat tietokoneet, joilla pääsee langattomasti Internetiin.

– Kun lasten pitää selvittää jotain asioita oppitunnilla, niin ensimmäinen kysymys on usein, että saako sen katsoa kännykällä. Ne ovat meillä työkaluja, ja se että niillä ei pelata oppitunneilla, on mennyt hyvin jakeluun, Illman kertoo.

Luokkakoko kasvoi

Remontoituihin tiloihin on tuotu ilmanpuhdistuslaitteet. Koulunjohtaja Bjarne Illmanin ryhmä kasvaa tänään, kun hän saa opetettavakseen 3–5-luokkalaiset, joita on noin 23. Viime lukukaudella Illman opetti ryhmässään noin 18 lasta. Lapsimäärä Nahkialan koululla on nousussa.

Tänään alkoi ensimmäinen lukukausi, kun 3–5-luokkalaiset on yhdistetty Nahkialan koululla yhdeksi ryhmäksi. Aiemmin ryhmä on koostunut luokista 3 ja 4. Illman selittää luokkajakojen riippuvan lapsimääristä eri ikäryhmissä.

– Niihin vaikuttaa myös tilakysymykset, ja joskus esimerkiksi henkilökuntamäärä. Näin ne myös voivat vaihdella eri vuosina, Illman kertoo.

Lisäksi Nahkialan koululla ryhmäjakoihin vaikuttavat eri luokilla olevat erityislapset. Näissä luokissa ryhmäkoko on rajattu 20 lapseen.

Opetus useamman luokan yhdysryhmässä saadaan toimimaan Illmanin mukaan hyvällä lukujärjestyksien suunnittelulla, jossa ovat mukana kaikki koulun opettajat.

Nyt Illmanin ryhmässä on noin 23 lasta, kun kevätlukukaudelta hänen ryhmässään oli 17­–18 lasta. Nykytilanteessa kaikki lapset ovat kuitenkin vain harvoin samassa luokkatilassa yhtä aikaa. Ryhmällä on uusissa tiloissa käytössä kaksi huonetta, joten ryhmää on mahdollista jakaa tarpeiden mukaan. Lisäksi erityisopetukselle on varattu samasta kerroksesta kaksi huonetta.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?