OAJ:n mukaan Akaan koulujen sisäilmaongelmat uuvuttavat opettajat

OAJ:n Akaan paikallisyhdistyksen Katri-Helena Tamminen, Outi Salminen, Sarika Ilomäki ja Jan-Erik Järä kaipaavat suunnitelmaa siitä, minkälainen Akaan kouluverkko on tulevaisuudessa.

Opetusalan ammattijärjestön OAJ:n Akaan paikallisyhdistyksen mukaan useita Akaan kouluja vaivaaviin sisäilmaongelmiin on puututtava ripeämmin. Yhdistystä edustavien JanErik Järän, Sarika Ilomäen, KatriHelena Tammisen ja Outi Salmisen mielestä työskentely epäterveissä ympäristöissä, poikkeusoloissa sekä ratkaisujen hitaus uuvuttavat opetushenkilöstön.

Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestön Jukon luottamusmiehenä toimiva erityisopettaja Katri-Helena Tamminen kuvailee tilannetta toivottomaksi.

–  Ainoastaan yhdeltä koululta ei ole tullut viestejä sisäilmaongelmista, Tamminen kertoo.

Ongelmat jatkuneet vuosia

Tamminen on seurannut läheltä ongelmien pitkittymistä. Tamminen aloitti vuonna 2002 opettajana Kylmäkosken Kirkonkylän koululla. Seuraavana vuonna koululla havaittiin ongelmia sisäilmassa.

– Siitä lähtien koululla on säännöllisesti tehty jotain, mutta edelleen tilanne on se, että asia ei ole riittävällä tolalla eikä kaikkia suosituksia ole noudatettu, Tamminen sanoo.

Voimakkaasti oireillut Tamminen vaihtoi elokuussa 2013 Kirkonkylän koululta Arvo Ylpön koululle, josta hän kuudesluokkalaisten mukana siirtyi Toijalan yhteiskoululle.

– Olen naimisissa ilmanputsarin kanssa ehkä lopunikäni. Saan oireita monissa paikoissa, mutta pystyn sentään olemaan töissä.

Metsä ei vastaa huutoon

OAJ:n hallituksen jäsenen Sarika Ilomäki on tuskastunut toimenpiteiden hitauteen.

– Jokainen yrittää omassa yksikössään ponnistella terveellisen työympäristön eteen, mutta ponnistelut ovat raskaita ja haastavia. Vaikuttaminen ja muutoksen aikaansaaminen on tosi hidasta.

Ilomäki sanoo odottavansa kaupungin tekniseltä toimelta enemmän kuin mitä se on tähän asti tehnyt.

– Vararehtorina olen seurannut vuoden verran asiaa aika läheltä. Kuvailisin kokemusta tuulimyllyjä vastaan taistelemiseksi tai huutelemiseksi metsään, joka ei vastaa.

Jaksaminen koetuksella

Rasin koululla luokanopettajana työskentelevä Ilomäki on kärsinyt itsekin sisäilmaoireista. Koululla tehdyistä korjauksista huolimatta sairastelu on jatkunut.

–  En tiedä, onko kenelläkään diagnosoitu varsinaista työuupumusta, mutta samankaltaisia oireita ja työssä jaksamisen ongelmaa on koululla havaittavissa. Olisi ihme, jos se ei näkyisi missään, että olemme neljä vuotta tehneet töitä epämääräisissä olosuhteissa ja tilanteessa, jossa koko ajan joku on poissa. Samaan aikaan on päällä sijaiskielto. Sijaisia ei saa ottaa tai sijaisia ei saada mistään, Sarika Ilomäki toteaa.

Ilomäen mukaan vaihto toiseen kouluun Akaan sisällä ei välttämättä ratkaise mitään.

– Puhtaita tiloja ei riitä, kun kaikki paikat ovat kutakuinkin yhtä huonoja ja samassa tilanteessa olevia kollegoita on hirveä määrä. Koska Akaan kaupunki ei myöskään myönnä virkavapaata viran hoitamiseen toisessa kunnassa, täällä on tietyllä tavalla loukossa.

Kaupunki menettäjänä

Ilomäki kokee, että henkilökunnan oireilu ei ole riittänyt vauhdittamaan korjauksia.

– Myös osalla oppilaista on oireilua. Emme halua odottaa, että kaikki lapsetkin sairastuvat. Se olisi edesvastuutonta kaupungilta, Ilomäki huomauttaa.

Ilomäen mukaan ongelmien pitkittyminen ja epäterveet tilat eivät ole kenenkään etu.

– Päinvastoin kaupunki menettää koko ajan rahaa, päteviä työntekijöitä ja maineensa.

Tukea tarvitsevat oppilaat kärsivät

OAJ:n Akaan paikallisyhdistyksen puheenjohtaja Jan-Erik Järä ja hallituksen jäsen Outi Salminen opettavat epäonnistuneen peruskorjauksen jälkeen toistamiseen tyhjennetyn Keskustan koulun oppilaita.

– Pahimmillaan oppilaat ovat muuttaneet viiden vuoden aikana viisi–kuusi kertaa tiloista toisiin. Jokainen tietää, minkälaista muuttaminen on, Järä toteaa.

Opettajien mukaan eniten tilanteesta kärsivät tukea tarvitsevat oppilaat, jotka kaipaavat selkeää päiväohjelmaa, pysyvyyttä ja järjestelmällisyyttä.

– Kun luokkia on hajotettu ja yhdistetty, lapsilta vaaditaan jatkuvaa ryhmäytymistä. Tämä näkyy osalla levottomuutena, keskittymiskyvyn puutteena tai siten, että oppimisessa ei tapahdu edistymistä, Järä ja Salminen kuvailevat.

Opettajien mukaan opetussuunnitelman toteuttaminen ja arviointi on vaikeaa jatkuvasti muuttuvien luokka- ja opettajavaihdosten takia.

Avointa tiedottamista

Akaan kaupunginhallitus päätti viime kokouksessaan tilata ulkopuolisen selvityksen, jossa kartoitetaan Akaan kaupungin koulukiinteistöjen tulevaisuutta. Samalla kannalla ovat myös  OAJ:n Akaan paikallisyhdistyksen edustajat.

– Akaalla pitää olla visio, miten kouluverkosto pitäisi tulevaisuudessa rakentaa ja missä kouluja on. Monessa kunnassa ratkaisu on ollut  purkaminen, kun kunnat ovat huomanneet, että korjaamalla rakennukset eivät tule kuntoon, puheenjohtaja Jan-Erik Järä toteaa.

Katri-Helena Tamminen toivoo, että kaupunki ryhtyy työhön teettämällä kouluista puolueettomat tutkimukset.  OAJ:n edustajat kaipaavat kaupungilta myös avointa tiedottamista sisäilma-asioista.

– Kaiken pitäisi olla heti julkista ja läpinäkyvää. Jos tietoja ei julkaista, syntyy epäily, että asiassa on jotain salattavaa, vaikka niin ei olisikaan, Jan-Erik Järä huomauttaa.

 

 

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?