Sote-uudistus ei ole vihollinen sen alkuperäisten tavoitteiden mukaan: tasa-arvon lisääminen terveydenhuollossa ja sen yhteensovittaminen sosiaalitoimen kanssa. Sote-alueen toimiala on suurin piirtein sama kuin on perusturvalautakunnan alue, joka kunnilta poistuu. Rahoitus sille tulee valtioveron kautta. Se on tavalliselle verotettavalle oikeudenmukaisempaa kuin nykyinen kunnallisvero, joka näin pienenee.
Vaalikeskusteluissa puhutaan paljon, mitä tehdään kunnille jääville toimialoille. Niissä on kuitenkin jatkuvuus päällä. Niissä suuri kysymys on siitä, minkä suuruinen kunnallisvero niiden tuottamiseen jää. Sen sijaan unohtuu, että sote-asioiden jatkuvuus katkeaa. Pelkästään työntekijöiden siirron yt-neuvottelut on iso ruljanssi.
Tämän hetken valtakunnallisen tason valmistelussa ovat pakkoyhtiöittämiset ja pakkoyksityistämiset, joissa asiantuntijat näkevät ongelmia. Mainittakoon talousnobelistimme Holmströmin juhlapuhe, jossa hän totesi tämän. Mutta on muuta puolustettavaa, jos hallituksen valtakunnalliseen linjaukseen ei pysty vaikuttamaan. Tämä edunvalvonta on uuden valtuuston suurin tehtävä, jota ei ole täysin tunnistettu.
Rahoituksen lähteen ja palvelusta vastaavan erottaminen on mainittu ongelmaksi. Tuskin on, kun nytkin kunnallista toimintaa rahoitetaan osittain valtionosuuksilla. Tosin ne ovat epävarmoja. Esimerkiksi maamme hallitus pienentää niitä kiky-sopimuksen ja asiakasmaksukorotusten verran, mikä johtaa asiakasmaksujen korotuksiin. Kiky-sopimuksen tuotosta on kuitenkin varmaa vain kuntatyöntekijöiden lomarahaleikkaus, joka sekin on poissa sisämarkkinoilta yritysten tavallisten asiakkaiden ostovoimasta.
Me kunnat olemme tekemisissä sote-alueen väliaikaisen hallinnon kanssa. Alueuudistuksen sivuilla kerrotaan, että valmistelutoimielin voi tehdä maakuntaa sitovia sopimuksia määräaikaisesti voimassa oleviksi korkeintaan vuoden 2019 loppuun saakka sekä palkata työntekijöitä. Sote-alueellamme on esivalmistelun hallitus, jossa Vasemmiston jäsen on Sinikka Torkkola, joka on kotoisin Akaasta.
Tulossa on superhallintohimmeli, jonka rakenne on tässä vaiheessa hämärän peitossa. Pimennossa on sosiaalitoimen järjestäminen. Kova uutinen tällä hetkellä on neuvoloiden yhtiöittäminen. Niiden toiminnasta on lähes suora yhteys kouluelämään, joka taas jää kunnille – onko järkeä? Miten alkuperäiset tavoitteet toteutuvat, kun toiminnot pirstaloidaan eri yhtiöihin? Miten tieto kulkee niiden välillä?
Uskon, että tulevat akaalaiset päättäjät tarttuvat asiaan kunnolla. Äänestäjien pitää varmistaa se jäämättä nukkumaan – äänestä ehdokasta, jonka tiedät olevan hereillä tässä oleellisimmassa asiassa!
Jukka ”Jukkis” Saari