Koska kaupungin talous on ollut pitkään alijäämäinen ja tulee olemaan vielä parin vuoden ajan, kunnallisten verojen nostoon on paineita. Tämäkin vain, jos talouden tasapainottamisohjelmasta pystytään pitämään kiinni ja eikä suurempia yllätyksiä ilmesty puskan takaa. Soten viedessä noin 60 prosenttia kaupungin tuloista, toki suuren osan myös menoista, on päätettävä, miten kaupungin taloutta voi kohentaa.
Kaupungin tulot koostuvat pääosin veroista ja valtionosuuksista. Saadaksemme nousua kaupungin tuloihin on joko nostettava veroprosenttia tai saatava kaupunkiin lisää työtä ja asukkaita. Verojen korotuksella on yleensä negatiivinen vaikutus asukasmäärään, joten veronkorotusta tulee välttää viimeiseen asti.
Millä sitten saamme lisää asukkaita kaupunkiin? Työpaikat, positiivinen kaupunkikuva, hyvät liikenneyhteydet, laadukas koulutus ja terveet oppimis- ja työympäristöt tuovat lisää asukkaita. Akaan kaupungilla on tarjota kaikkea niin ydinkaupungista naapurilähiöön kuin maalaismaisemaankin. Tätä tulee hyödyntää Akaan markkinoinnissa, jota tulee lisätä ja paljon.
Jotta kaupunkiin saadaan työpaikkoja, on saatava uusia yrityksiä jalkautumaan Akaaseen. Kaupungilla oli alkamassa jo hyvä pöhinä Akaa Pointin jalkeille saamisessa elinkeinopäällikkö Kristiina Salon aikana. Paikallislehdessäkin kirjoitettiin, kuinka Akaa Pointia mainostettiin messuilla.
Sain viime vuonna käteeni Ideaparkista Akaan mainoslehtisen, jossa oli maininta Akaa Pointista. Yrittäjyys on suvussani ollut verissä ainakin kahden sukupolven ajan ennen minua ja siksi kovasti pinttynyt myös omaan ajatusmaailmaani, joten mielenkiinto pakotti selvittämään, mitä Akaa Pointilla on tarjota yrittäjälle. Pettymys oli suuri, kun lehtisessä mainostettua sivustoa ei ollut edes olemassa eikä kyseistä osoitetta edes omista kukaan. Tätä, akaapoint.fi-sivustoa kuitenkin mainostetaan vielä tänäänkin Hämeentien varressa. Tosin tämänvuotisesta mainoslehtisestä osoite on pudotettu pois.
Tutkailin Akaan kaupungin omat sivut, josta sai Akaa Pointista yhtä paljon (lue vähän) tietoa, kuin kädessäni olevista mainoslehtisistä. Tälläkö houkuttelemme uusia yrittäjiä kaupunkiimme työllistämään? Voin vain sanoa, että kiinnostus lopahti.
Pöhinää voi syntyä, jos uskalletaan markkinoida ja ennen kaikkea: on mitä markkinoida.
Janita Puomila
myyntiedustaja, perheyrittäjä