Mielipide: Joukkoliikenteen aikataulut joka kotiin

Olen iloinen ja vähän ylpeäkin, että Akaan jokaiseen talouteen jaettiin Akaan sisäisen joukkoliikenteen aikataulut. Samalla olen vähän harmissani, että se tapahtui neljä kuukautta aikataulujen ja kaksi kuukautta Akaan oman kaupunkilipun käyttöönoton jälkeen. Aikataulu on voimassa useimmilta osin enää kolme kuukautta.

Olen ajanut työkseni Akaan palvelubussia vajaan kaksi vuotta. Koko tuon ajan olen harmitellut palvelun käyttäjien vähyyttä. Sain myös paljon palautetta tiedon puutteesta sekä aikataulujen vaikealukuisuudesta. Kyselin sivistysjohtajalta, mitä asialle voisi tehdä? Hän vastasi, että kaupungintalolta ei oikein löydy kokemusta aikataulujen teosta. Asia oli myös jäänyt kuntaliitoksien jälkeen vähän toissijaiseksi koulujen remonttien, sisäilmaongelmien ja talouden tasapainottamistoimenpiteiden keskellä – varsin ymmärrettävää.

Kysyin, voinko olla avuksi asiassa. No siitä alkoi talkooprojekti, joka sitten paisuikin vähän laajemmaksi – Akaan joukkoliikenneuudistukseksi.  Aikataulujen muuttaminen ”rimpsusta” taulukkomuotoon ei ollut sinänsä vaikeaa, mutta työlästä. Kun taulukot olivat valmiit, oli helpompi nähdä, mikä auto kulkee missä ja milloin. Asiakaspalautteen pohjalta lähdimme pohtimaan Toijalan terveysaseman parempaa saavutettavuutta, pienillä viilauksilla saimme useammat aikataulut palvelemaan myös junamatkustajia.

Työtä iltaisin tehdessäni tutkin myös muiden samankokoisten kaupunkien aikatauluja ja palvelutarjontaa, huomasin, että monilla paikkakunnilla on käytössä oma lipputuote. Ehdotin sivistysjohtajalle omaa Akaa- lippua. Nopean valmistelun jälkeen sivistysjohtaja teki asiasta esityksen kaupunginhallitukselle. Tässä vaiheessa tuli ensimmäinen oikea ongelma: Saimme viestiä, ettei ole ollenkaan varmaa, meneekö asia kaupunginhallituksen käsittelyyn vai jääkö matkalle. No luottamushenkilönä ja kuntalaisena soitin kaupunginhallituksen puheenjohtajalle ja parille jäsenelle kertoen, että tällainen esitys olisi tulossa ”huuteletteko vähän sen perään”, että saatte käsittelyyn. No homma onnistui ja Matkahuolto Oy sai toimeksiannon Akaan oman matkakortin luomiseksi.

Teknisen toimen kanssa sovimme, että pysäkkitaulut uusitaan. Uudet pysäkkitaulut tulivatkin ennätysnopeasti – kiitos kuntouttavan työtoiminnan aktiivisuuden!

Tilanne näytti hyvältä. Olimme saaneet uudet aikataulut voimaan marraskuun alussa, ja Akaan oma lipputuote saataisiin käyttöön vuoden vaihteessa. Mutta miten tiedotetaan uudistuksesta asiakkaille? Jaetaanko aikataulu ja lipputuotteen tiedot jokaiseen talouteen? Vastaus oli ei.  Pistetäänkö aikataulut ja tiedot paikallislehteen? Vastaus oli ei.

Vaikka tiesimme, että etenkin palveluliikenteen käyttäjät eivät ole pääosin ole internetin käyttäjiä, ainoaksi vaihtoehdoksi jäi kaupungin nettisivut ja aikataulujen jakaminen autoihin, kaupungin toimipisteisiin ja yrityksiin. Kaupungin kopiokone raksutti (se kun on ”ilmaista”) ja hain aikataulunippuja jakoon. Sivistysjohtajan kanssa kiersimme eri tilaisuuksissa kertomassa uudistuksesta. Kyselimme myös aktiivisesti ehdotuksia palveluliikenteen reittien muokkaamiseksi niin, että ne palvelisivat käyttäjiä paremmin.

Tilanne oli turhauttava: olimme tehneet asukkaita palvelevan uudistuksen, jonka kautta olisi mahdollista jopa pienentää kaupungin nettomaksuosuutta joukkoliikenteen kuluissa, mutta sitä ei voinut tehokkaasti tiedottaa. Kaikki liikennöitsijät olivat suhtautuneet aikataulu-, reitti-, ja hintamuutoksiin positiivisesti.

Helmikuussa tuli sitten toisenlainen määräys. Aikataulut on viipymättä jaettava jokaiseen talouteen Akaassa. Tuo viipymättä tarkoitti tässä tapauksessa painotalojen ja jakelukanavien kilpailuttamisen kanssa vajaata kuukautta.  Mistä vaikeudet tässä projektissa johtuivat, sitä en uskalla lähteä arvioimaan, ettei minua syytetä kiusaamisesta, häirinnästä, tai etten peräti joudu poliisin tutkinnan kohteeksi.

Haluan kiittää joukkoliikenneprojektiin osallistuneita, erityisesti Jukka Oksaa, Paula Harista, Sini Kantolaa, Sanna-Mari Inomaata ja kaikkia liikennöitsijöitä. Kanssanne on ilo tehdä yhteistyötä akaalaisten parhaaksi.

Mennään bussilla – tulevaisuudessakin!

Pasi Kylmälä

Linja-autonkuljettaja