Huhtikuussa 2016 jättämäni kuntalaisaloite Sataman alueen kehittämisestä on saanut hyvää vastakaikua. Samalla asian käsittelyssä on noussut esiin kummallisuuksia.
Kaupunginhallitus on nimittäin esittämässä valtuustolle, että ”opasteiden uusiminen siten, että nimi Akaa tulisi opasteissa esiin, tarkoittaisi käytännössä sitä, että Toijala muutettaisiin Akaaksi. Viiala ja Kylmäkoski-nimet jäisivät opasteissa ennalleen. Toijala-nimi häviäisi kokonaan liikenneopasteista ja sen korvaisi nimi Akaa.”
Mielestäni opasteasiaa ei voi ratkaista näin. Opasteissa pitää edistää yhtenäisyyttä. Sekä Viiala että Kylmäkoski ovat Akaata. Pääväylältä pitää olla riittävä Akaa-opastus joka suunnalta; niin Tampereen, Hämeenlinnan kuin Turunkin. Kaupungin sisällä voi opastaa kaupunginosiin.
Kaikki valta on valtuustolla. Se voi joko hyväksyä tai muuttaa. Muutoin olen sitä mieltä, että valtuuston tehtävänä on myöntää rahat ja jättää yksityiskohtainen toteutus siitä vastuussa olevalle virkamiehistölle.
Tervehdin ilolla perusteluissa mainittua opasteiden kokonaissuunnitelmaa. Se tarvitaan. Siksi ei pidä tehdä edellä mainittuja linjauksia. Tehtäköön ne suunnitelmassa sen jälkeen, kun on esitetty vaihtoehtoja.
Mielenkiintoinen yksityiskohta liittyy kustannusten arviointiin. Hallituksen esityksessä (18.10.) valtuustolle puhutaan 400 000 euron kustannuksista. Summaa ei ole perusteltu muutoin kuin viittaamalla Sastamalan toteutukseen.
Pian valtuuston talousarvioesittelyssä (10.11.) on kerrottu, että kaupunginjohtaja on esittämässä talousarvioon 200 000 euroa opasteisiin. Tässäkin on viitattu Sastamalan malliin.
Tietenkin kaikki riippuu siitä, mitä tehdään ja toteutetaan. Uskon, että malleja ja viisaita toteutusmalleja löytyy muualtakin. Eikä mikään estä ”aattelemasta ite omalla kohallaan Akaassa”.
Kiitän kaupunginjohtaja Viitasaarta erinomaisesta historiakatsauksesta Sataman osalta. Tekstistä ilmenee, miten juuri 3. sektori on suurella panoksella kehittänyt ja kehittää Sataman alueen toimintoja.
Johtajan esittelytekstiin sisältyy seuraava kohta: ”Kaupunki on edelleen valmis luovuttamaan Satamasta alueita yritystoiminnan tarpeisiin.” Kannatan ja toivon kaupungilta aktiivisempaa otetta, jonka osa on riittävä opastus. Alueita ja tiloja pitää kaupata, ei odotella, sillä noutaja tulee muutoinkin.
Satama tarvitsee uusia tiloja (pukuhuoneet, kioskitilat ja muuta). Hyvä kokonaissuunnitelma ja sittenkin suhteellisen pienet panostukset tekisivät Sataman alueesta viihtyisän pysähtymispaikan ohikulkijoille ja rentomestan kaupungin asukkaille. Se tietäisi myös työtä ja tohinaa.
Timo Rajala