Enemmän liikettä ja liikennettä

Akaan Seudun 100-vuotisjuhlaseminaarissa viime viikon keskiviikkona kävi hyvin selväksi, että Akaa kehittyy osana Suomen kasvukäytävää, tehdään täällä mitään tai ei. Akaan onneksi Helsingistä Tampereelle kulkevat läheisesti vierekkäin kasvun väylät moottoritie ja rautatie, jotka tulevat toisiaan sekä auttavat väylien varrella olevia paikkakuntia kasvuun. Akaa myös hyötyy tavattoman paljon Tampereen läheisyydestä.

Akaan kehittymisen nopeuteen voimme itse vaikuttaa sinänsä hyvinkin yksikertaisilla toimilla. Elinkeinopäällikkö Kristiina Salon toive kunnollisesta viitoituksesta Akaaseen ei luulisi olevan ylitsepääsemätön ongelma. – Kyltit maksavat, mutta mitä maksaa se, että kylttejä ei ole, miettii Salo.

Akaaseen muuttaa kuitenkin joka vuosi 800 uutta asukasta. Myös uusia yrityksiä syntyy. Rahasta on tiukkaa, mutta peruspalvelut toimivat. Kristiina Salo ei sotkisi politiikkaakaan asioihin, joissa sitä ei tarvita. Syntyperäisten akaalaisten muutosvastarinta on joskus myös käsin kosketeltavaa.

Liikenne- ja viestintäministeriön valtiosihteeri Jari Partanen oli saanut pidettäväkseen elinkeinoministeri Olli Rehnin (kesk) puheen. Puheen sisällöstä tärkein oli toteamus, että Suomen kasvukäytäväksi kutsuttu Helsinki – Hämeenlinna – Tampere –väylä on Suomen merkittävin työssäkäyntialue. Päivittäiset kunta-, kaupunki- ja jopa maakuntarajoja ylittävät 300 000 pendelöijää todistavat sen, että kasvukäytävästä on muodostunut viimeisten parin vuosikymmenen aikana yhtenäinen työssäkäyntialue.

Tietokirjailija Osmo Soininvaara vahvistaisi paikallisliikennettä junaradalla. Tie ja rata muodostavan logistisen käytävän, jossa on päästävä liikkumaan huomattavasti nykyistä joustavammin. Soininvaara investoisi Akaassa jopa omaan paikallisjunaan, joka maksaa vain miljoonan. Ja ehdottomasti kaupunki olisi saatava myös Tampereen joukkoliikenteen piiriin.

Suomen Kasvukäytävä –projektin projektijohtajan Anna-Mari Ahosen tehtäväksi seminaarissa jäi visioida voimakkaasti tulevaa, missä erilaisin mobiilisovellutuksin pidämme huolta, että olemme oikeaan aikaa oikeassa paikassa ja saamme tuoreen kauppakassimme rautatieaseman kylmäkaapista kotiin saapuessamme.

Maailmaa kiertänyt Elecksterin toimitusjohtaja Jarmo Halonen kysyi lopuksi, emmekö huomaa, kuinka hyvin asiat täällä Suomessa ovat. Riitelyyn ja tunarointiin täällä ei ole aikaa. Jarmo Halonen myös investoisi nyt rohkeasti.