Olemme mieheni kanssa muualta muuttaneita ja käymme molemmat Akaan ulkopuolella töissä. Me olemme valinneet asuinpaikkakunnaksemme Akaan, koska haluamme lapsillemme turvallisen ja hyvän kasvuympäristön. Suuressa roolissa tässä on laadukas perusopetus, joka on nyt esitettyjen säästöjen takia vaarassa.
Luokkakokojen suurentaminen
Nyt koulutuslautakunnan esittämien suunnitelmien mukaan luokkakoot voivat isommilla oppilailla (3.–9.-luokkalaiset) nousta jopa 32 oppilaaseen. Näin isoissa ryhmissä riittävän – perusopetus lain edellyttämän – tuen tarpeen havaitseminen ja järjestäminen on todella haastavaa. Lisäksi uudessa opetussuunnitelmassa edellytetään opiskelun muuttuvan toiminnallisemmaksi, lapsilähtöisemmäksi ja ilmiöpohjaisemmaksi kuin aikaisemmin. Epäilen vahvasti, että nämä tavoitteet eivät voi toteutua yli 25 oppilaan ryhmissä.
Samoin Akaassa on jo useamman vuoden rakennettu nykylain hengenmukaisesti inklusiivista koulua. Inkluusio eli lähikouluperiaate on tärkeää ja ehdottomasti kannatettavaa: Kaikilla lapsilla pitää olla oikeus opiskella lähiympäristössään ikäistensä lasten parissa. Hyvä ja toimiva inkluusio vaatii riittävää resurssointia. Jos samaan aikaan kasvatetaan luokkakokoja ja vähennetään ohjaajien määrää huomattavasti, vaikuttaa siltä, että pienryhmien lakkauttaminen on säästötoimi. Riittämätön resurssointi on väärin erityistä tukea tarvitsevia lapsia ja heidän perheitään kohtaan.
Aamu- ja iltapäivähoidon supistaminen
Koulutuslautakunta esittää, että aamu- ja iltapäivätoiminnan päivittäistä kestoa vähennetään ja järjestetään enää vain kello 8–16. Tällaiset toiminta-ajat auttavat hyvin pientä osaa perheistä. Akaassa on tyypillistä työskennellä lähialueen isommilla paikkakunnilla. Samoin useat vanhemmat tekevät aamuvuoroa tai menevät aamulla töihin hyvissä ajoin ennen kello kahdeksaa. Suuri osa ensimmäisen luokan oppilaista eivät vielä selviä aamuista ja koulumatkoista omatoimisesti. Samoin on erityistä tukea tarvitsevien lasten kohdalla. Vähentämällä aukioloaikoja, huoltajat ovat työelämässä vaikeassa tilanteessa – miten käydä töissä ja samalla huolehtia pienistä koululaisistaan. Vanhempien töistä pois jäämiset tai osittaiset hoitovapaat vähentävät kaupungin verotuloja, jolloin säästö kääntyy nopeasti itseään vastaan. Pienten lasten yksinäiset aamut ja iltapäivät vähentävät myös lasten henkistä hyvinvointia. Uskon, että perheet ovat valmiita maksamaan hyvästä palvelusta tarvittaessa enemmänkin. Mielestäni aamu- ja iltapäivähoitoa pitää järjestää opetushallituksen suosituksen mukaan kello 7.00–17.00.
Toivon, että te päättäjät pohtisitte vielä kerran, tuottavatko nyt suunnitellut leikkaukset todellisia säästöjä, vai pitäisikö hakea ratkaisuja kauaskantoisimmin suunnitelmin. Toimiva ja turvallinen koulu on edullinen tapa tukea ja ylläpitää sekä lasten että nuorten hyvinvointia. Koulusäästöt tuskin tulevat tuottamaan säästöä kaupungille kokonaisuudessaan, vaan koulutoimesta leikatut eurot tulevat perusturvan maksettavaksi – ja valitettavasti nämä laskut ovat useimmiten säästöjä suurempia.
Kaisa Sihvonen
Kolmen kouluikäisen lapsen äiti, veronmaksaja, kasvatustieteen maisteri, luokanopettaja ja erityisopettaja