Mainoksen luetaan sanomalehdestä

Meneillään olevassa median murroksessa on tullut jo kliseeksi pohtia, koska viimeinen paperille painettu sanomalehti ilmestyy. Ei pitäisi kuitenkaan nuolaista ennen kuin tipahtaa, sillä esimerkiksi Sanomalehtien liiton tuorein tutkimus kertoo painetun sanomalehden arvostuksesta aivan toista. Suomalaiset pitävät painettuja sanomalehtiä aiempaa ylivoimaisemmin mieluisampana mainosvälineenä. Suomalaisista 45 prosenttia nostaa painetut sanomalehdet ykköseksi, kun kysytään, mistä he mieluiten lukevat, katsovat tai kuuntelevat mainoksia. Sosiaalisen median palvelut, Google, Facebook, Youtube ja Twitter jäävät suomalaisten mieluisimpien medioiden listan häntäpäähän 0–2 prosentin osuudella.

Tutkimustulos on lähes sama kuin viime vuonna. Jostakin syystä mainostajat eivät ota puolueettoman tutkimuslaitoksen IRO Researsch Oy:n tutkimustuloksia toisissaan. Esimerkiksi kaupan keskusliikkeet ja suuret brändit perustavat medioitaan lähinnä verkkoon. Sanomalehtitaloissa, jotka tänä päivänä ovat monimediaosaajia kummeksutaan tilannetta, jossa se haastetaan osaamisella, joka voidaan asettaa kyseenalaiseksi. Esimerkiksi sanomalehdissä mainoksen ja objektiivisen lehtijutun ero on selvä. Myös sanomalehtien mainosuutiset erotetaan niin, että lukija ei tule höynäytetyksi.

Vakavasti otettavassa tiedotusvälineessä puurot ja vellit eivät mene sekaisin. Puhutaan ammattitaidosta, jolla sekä ilmoittajaa että lukijaa palvellaan.