Toijalan VPK:n ensimmäinen, vuonna 1931 vähän käytettynä hankittu paloauto on edelleen olemassa ja ajokuntoinen. Auton kyljessä komeilee yhä Toijalan W.P.K.
Vuosimallin 1927 Chevrolet Express löytyy Parkanosta. Sen nykyinen omistaja Janne Santoo myy museoajoneuvoa netin automyyntisivustolla.
– Sille ei ole oikein tilaa, kun on muitakin museoautoja. Autosta on tullut muutamia kyselyjä, mutta vielä en ole viitsinyt myydä, 25 000 euroa autosta pyytävä Janne Santoo kertoo.
Auton mittarissa on kilometrejä 17 000. Santoon mukaan pientä maalin rapistumista lukuun ottamatta auto on hyvässä kunnossa.
Toijalan VPK myi auton 1970-luvulla museoautoharrastajalle
Janne Santoo osti auton neljä vuotta sitten sedältään Olavi Santoolta, joka hankki auton tuttavansa välityksellä Toijalan VPK:lta 1970-luvulla. Parkanolainen kauppamies, monitoimiyrittäjä ja museoautoharrastaja muistelee maksaneensa siitä 10 000 markkaa.
– Kyllä sillä silloin myös ajeltiin. Vein sillä kylän mukuloita, jotka tykkäsivät olla paloauton kyydissä.
78-vuotiaalla Santoolla on ollut useita kymmeniä museoautoja. Niistä hienoimmat hän on halunnut säilyttää omalle jälkipolvelleen. Santoolla on myös vuosien 1927–33 A-mallin Fordeihin sopivia moottoreita ja moottorinosia. Hän osti ne 40 vuotta sitten valtion suolaitokselta, joka käytti Fordin moottoreita soilla turvevaunuja vetäneiden ”pässiveturien” voimanlähteenä.
– Niitä oli yksi rekkakuorma ja ostin ne kaikki, kun tilalle tulivat uudet systeemit, Santoo kertoo.
Santoo on tehnyt kauppaa laidasta laitaan ja ollut mukana lähes 30 yrityksessä.
– Jotkut ovat menneet hyvin ja jotkut nurin. Hyvin on kuitenkin pärjätty, kun joka päivä on saanut syödä.
VPK sai autosta hyvän hinnan
Toijalan VPK:n päällikkönä toiminut Väinö Soljamo kertoo palokunnan luopuneen aikanaan vanhasta paloautosta, koska sille ei ollut oikein säilytyspaikkaa. Kalustohuone oli purettu kerrostalon tieltä eikä uusi paloasema ollut vielä käytössä. Autoa säilytettiin lähellä nykyistä terveysasemaa sijainneessa rakennuksessa.

Palokuntalaiset Konhon sillalla. Kuljettajana Yrjö Nyrö, kuskin vieressä edessä VPK:n päällikkö Aimo Säteri, seuraavassa rivissä Väinö Soljamo (vas.), Erkki Salminen, Pentti Virta ja takana Reijo Haulivuori (vas.), Eero Otava ja Toivo Wahlroos. Kuva Väinö Soljamon albumista. Kuva Väinö Soljamon albumista.
Soljamon mukaan välikätenä auton myynnissä toimi romukauppias Simo Keihänen.
– Saimme autosta silloin melkoisen hyvän hinnan. Ostajalle sanoin, että sitä ei saa tuhota millään muotoa, autoa myymässä ollut Soljamo kertoo.
Soljamo muistelee, että vanha paloauto oli käytössä lähes 70-luvulle asti. Autolla ajeltiin vappuna, ja siitä myytiin ilmapalloja. Sillä käytiin myös kilpailuissa.
– Se oli erinomaisen hyväkuntoinen letukka.
Toivo Puhkan mukaan paloauto oli ennen kuulunut pirtukauppiaalle
Toijalan VPK:n ensimmäisen paloauton vaiheista nuorena miehenä kuullut Toivo Puhka kertoo, että auto oli aiemmin toiminut pirtuautona, joka oli takavarikoitu valtiolle.
– Pakkohuutokaupassa vasaramies löi auton äkkiä kiinni VPK:lle. Autoa huutamassa ollut silloinen palopäällikkö Nestori Kilpi oli

Toijalan WPK:n autosta myytiin vappuna ilmapalloja. Ratin takana Antti Laine takanaan Kauko Tuominen, takana Raija Palander ja edessä Maija Soljamo. Kuva Väinö Soljamon albumista.
sopinut tästä vasaramiehen kanssa. Toisille ei annettu paljon suunvuoroa, Puhka sanoo.
Puhkan mukaan on mahdollista, että auto on ollut paikallisten pirtukauppiaiden käytössä.
– Toijalassahan oli oikein iso pirtutrokari, jolla oli alihankkijoita ja autoja. Ne joilla oli autoja, hakivat pirtua suoraan rannikolta moottoriveneistä. Ne jotka jäivät kiinni, menettivät autonsa heti valtiolle.
Puhka on kuullut ajasta isältään, joka aikanaan toimi pirtujobbarina. Pian 84 vuotta täyttävä Toivo Puhka muistaa myös, kuinka vielä hänen lapsuudessaan Palkinpään metsistä löytyi sinne piilotettuja pirtukanistereita, jotka olivat ruostuneet puhki.
Toijalan VPK:n ensimmäisestä paloautosta Puhkalla on myös omakohtaisia muistoja. Kun pojat lähtivät polkupyörillä katsomaan tulipaloa Sotkialle, saivat he Toijalan VPK:n paloauton kiinni Korkeamäessä.
– Ajoimme mäessä paloauton rinnalle ja kysyimme, että missä palaa. Palopäällikkö Säterin Aimo oli meille vihainen ja sanoi: Ettekö te pojat tiedä, ettei paloautoa saa ohittaa.
Puhkan mielestä Toijalan VPK:n ensimmäisen paloauton voisi hyvin hankkia takaisin Toijalaan.
– Se oli tunnettu auto. Lujaahan se ei kulkenut, kun miehiä oli paljon päällä, mutta kyllä se perille pääsi.
Viimeisimmät kommentit