Säästöä vaiko lisämenoja?

Akaan kaupungin päättäjät ovat saaneet pohdittavakseen säästölistan. Säästölista on karua luettavaa. Kaikesta esitetään leikattavaksi sen enempää pohtimatta, mitkä ovat seuraukset ja saadaanko kyseisellä toimenpiteellä todellisia säästöjä vaiko kasvavatko menot.

Kouluissa tällä hetkellä käytössä oleva ja uusi opetussuunnitelma vaativat oppilaiden henkilökohtaista ohjausta. Jos ryhmäkokoja isonnetaan, opettajat eivät kykene antamaan opetusta opetussuunnitelman edellyttämällä tavalla ja tukiopetuksen tarve kasvaisi tämän hetkisestä tilanteesta. Tuntikehystä on jo leikattu useaan otteeseen ja ryhmäkoot ovat jo nyt  entuudestaan suurempia kuin  valtakunnalliset ryhmäkoot.

Oppilaalla on lain nojalla oikeus saada tukiopetusta peruskoulussa niin paljon, kun kokee tarvitsevansa. Jos oppilaalta evätään oikeus tukiopetukseen, toimii kunta lain vastaisesti.

Yhteiskunnassa korostetaan yksilön asemaa entistä enemmän, yksilöllisyys on ajanut ryhmän ohi ja oppilaat eivät enää osaa toimia ryhmän jäseninä. ”Koko kylä kasvattaa” ei enää pidä valitettavasti paikkaansa. Yhteisöllisyys on vähentynyt merkittävästi.

Toijalan Yhteiskoululla on toiminut kuluneella lukukaudella kaksi avustajaa. Heidän työpanoksensa on pitänyt riittää kaikille 7-9 luokan oppilaille. Avustajia on tarvittu muuhunkin kuin erityisoppilaiden tukemiseen. Avustajia on tarvittu opettajien työpariksi levottomien luokkien rauhoittamiseen. Jos oppilas jatkossa joutuu hakemaan henkilökohtaisen avustajan, onkin luokassa useampi avustaja. Erityisoppilaat integroidaan nykyään normiluokkiin. Melkein jokaiselta luokalta löytyy erityisoppilas, joka tarvitsee jonkin asteista tukea opiskelussa.

Koulupsykologin vastaanotolle on vuoden jono. On kohtuutonta, että oppilas joutuu odottamaan vuoden päästäkseen tutkimuksiin. Mitä myöhemmin diagnoosit tehdään ja asianmukainen kuntoutus aloitetaan, sitä enemmän se tulee maksamaan kunnalle.  Varhainen ja riittävä diagnosointi sekä kuntoutus säästävät yhteiskunnan rahoja merkittävästi.

Tällä hetkellä annettava opetusmäärä opetusaineissa on pienempi kuin naapurikunnissa. Akaan kunnan oppilaat ovat eriarvoisessa asemassa muiden kuntien oppilaisiin nähden. Ero vaikuttaa eniten siinä vaiheessa, kun oppilaat hakevat jatko-opiskelupaikkaa lukioista tai ammattikouluista. Ilman jatko-opiskelupaikkaa jääneet peruskoulun päättäneet nuoret ovat suurimmassa vaarassa syrjäytyä.

Koulujen henkilökunta ei enää jaksa työssään vaan hakeutuu muihin tehtäviin tai muihin kuntiin, joissa opetukseen satsataan. Koulujen huono kunto aiheuttaa opettajien sairastumisia ja tarvetta sijaisten palkkaamiseen. Myös oppilaita joudutaan kuljettamaan väliaikaisiin tiloihin opiskelemaan, josta aiheutuu kuljetuskuluja.

Toivottavasti te päättäjät ymmärrätte päätöstenne seuraamukset ettekä toteuta leikkauksia esitetyllä tavalla.

Toijalan Yhteiskoulun vanhempainyhdistys ry

Kari Hokkanen, puheenjohtaja                                                         

Elina Vaittinen, sihteeri