Akaalainen Janne Tallgren osti kahdeksan kuukautta sitten Tesla Model S -sähköauton leasing-sopimuksella Lempäälän Autokatsastus Oy:n nimiin. Katsastusyrittäjä halusi pysyä autojen kehityksessä ajan tasalla ja tietää, mitä on tulossa.
Yrityksille annettava valtion tuki kattoi 30 prosenttia Teslan hankintakustannuksista, mutta yksityisten on maksettava sähköautonsa kokonaan itse.
Tallgrenin ensikosketus Teslaan oli arasteleva, mutta pian hän tottui siihen, että minkäänlaisia vaihteita ei ole, ja ääntä kuuluu vain renkaista. Kun takana on reilut 16 000 sähkökilometriä, Tallgren puhuu Teslasta vain hyvää.
– Mitään vikoja tai ongelmia ei ole ollut. Paketti on tehty kerralla kuntoon, vaikka historia on lyhyt. Akulle ja voimansiirrolle on kahdeksan vuoden takuu ja muulle autolle neljän, mikä varmaan auttaa markkinoille pääsyä.
Akku painaa lähes tonnin
Sähköauton voi ladata joko normaalilla valovirralla tai voimavirralla. Teslan Model S:stä on kolme versiota, ja Janne Tallgrenin auton 85 kilowattitunnin akun lataaminen voimavirralla tyhjästä täydeksi kestää noin 5–6 tuntia. Sillä ajaa normaaliajossa noin 400 kilometriä. Kesäkelissä kahdeksaa kymppiä ajaessa akku kestää 500 kilometrin ajon, kun taas talvipakkanen vie virtaa nopeammin.
Tallgren lataa auton yleensä kotonaan pari kertaa viikossa. Yleisiä sähköautojen latauspisteitä ei vielä ole kattavasti ympäri Suomea, mutta esimerkiksi Tampereelta niitä löytyy 14 paikasta. Eri valmistajilla tosin on omat standardinsa, joten Nissanin latauspiste ei lämmitä teslailijaa.
Akun lataaminen täyteen maksaa noin kymmenen euroa. Polttomoottoriautoihin verrattuna sähköauton käyttökustannuksissa hyötyy eniten kaupunkiajossa, jossa jarrutuksia ja kiihdytyksiä on paljon. Sähköauto kuluttaa silloin vähän, ja jarrutusenergiasta saadaan kerättyä virtaa takaisin akuille. Tallgren on käynyt sähkövirralla Etelä-Pohjanmaalla ja Jyväskylässä, mutta Lappiin olisi ajettava bensalla tai dieselillä.
Sähköauto on huoltovapaa, koska mitään vaihdettavia nesteitä tai suodattimia ei ole. Määräaikaiskatsastukset tehdään normaalilla aikataululla, mutta päästöjä ei tarvitse mitata, koska niitä ei ole.
Koko auton pohjalevy on akkua, joka painaa 950 kiloa. Alustasta, alumiinirungosta ja muusta kertyy painoa sen verran, että yhteensä auto painaa yli kaksi tonnia. Leveyttä Tesla Model S:llä on peilien kanssa kaksi ja puoli metriä ja pituutta viisi.
Hankintahinta rajoittaa vielä yleistymistä
Jos kaupunkiajossa edullisimmillaan oleva sähköauto kuulostaa köröttelypeliltä, voi käytännön kyyti yllättää. Auto kiihtyy nollasta sataan 5,6 sekunnissa, ja portaaton ja äänetön sinkoutuminen moottoritien rampista liikennevirtaan totta vie yllättää ensikertalaisen. Performance-versiossa kiihtyvyys on 4,4 sekuntia.
Tesla on myös käytännöllinen perheauto, sillä tavaratilaa riittää niin peräkontissa kuin konepellin alla. Tai ehkä pitäisi puhua vain pellistä, koska konetta ei ole. Takavetoisessa autossa sähkömoottori on sijoitettu taka-akselin päälle.
Esimerkiksi Norjassa Tesloja on jo kymmeniätuhansia. Viime vuonna Tesla rikkoi maan kaikkien aikojen yhden kuukauden myyntiennätyksen, joka oli Ford Sierran 1 454 kappaletta vuodelta 1986. Tesloja myytiin vuoden 2014 maaliskuussa 1493 kappaletta.
Suomessa Tesloja on vasta noin sata, mutta Janne Tallgren uskoo, että tilanne muuttuu piankin.
– Ei se varmaan kaukana ole, kun siirrytään hybrideihin tai kokonaan sähköautoihin. Kun mennään 10–15 vuotta eteenpäin, kyllä näitä varmaan aika paljon alkaa olla. Meidänkin kylällä melkein joka talossa on kaksi autoa. Toinen voisi ihan hyvin olla sähköauto, viialalainen arvelee.
Sähköautojen suurempi menekki laskisi myös hintoja. Tällä hetkellä esimerkiksi 2014 vuosimallin 16 000 kilomeriä ajetusta S Modelista pyydetään 129 000 euroa.
Kommentointi on suljettu.