– Magdalan Maria on leimautunut syntiseksi naiseksi tahattomasti ja tarkoituksellakin, totesi teologian tohtori Outi Lehtipuu Kylmäkosken kulttuurikirkon Kristinuskon historian naisia -luentosarjan avauksessa.
Outi Lehtipuu kertoi, että leimautuminen syntiseksi naiseksi on tapahtunut siksi, että Uudessa testamentissa Maria-nimisiä naisia riittää. Tämän huomaa vaikkapa pääsiäisen evankeliumista, jossa ylösnousemusta todistivat Magdalan Maria ja se toinen Maria.
Ei olekaan kummallista, että Maria-hahmot ovat sekoittuneet. Evankeliumien kuvaamista naishahmoista on tullut yksi ja sama, syntinen nainen, Magdalan Maria tai Maria Magdaleena, kuten häntä myös kutsutaan.
Evankeliumeissa Maria-nimi yleinen
Kaikissa evankeliumeissa puhutaan Maria-nimisistä naisista. Tavallisen raamatunlukijan mielessä Maria yhdistyy erityisesti evankelista Luukkaan kertomukseen syntisestä naisesta fariseuksen talossa. Nainen kuivasi kyynelillään Jeesuksen jalat ja voiteli ne kalliilla alabasteriöljyllä. Kertomuksessa ei kerrota naisen nimeä, mutta niin vain yleensä tämä nainen yhdistetään Magdalan Mariaan. Kuitenkaan Uudessa testamentissa ei ole mitään viitteitä siitä, että Magdalan Maria olisi ollut maineeltaan kyseenalainen.
Outi Lehtipuu kertoi, että Magdalan Maria ei todennäköisesti ollut puuhakas perheenäiti, tähän viittaa hänen nimensä. Marian nimen yhteyteen on liitetty paikkakunta, jolta hän oli kotoisin, eli hänet identifioitiin kotikaupunkinsa mukaan. Yleensä nainen identifioitiin miehensä, poikansa tai isänsä perusteella. Tämä paikkakunnan liittäminen nimeen viittaa siihen, että Magdalan Maria oli itsenäinen nainen, jolla ei ainakaan lähisukulaisissaan ollut miesjäseniä. Mutta tämä seikka ei tee häntä syntiseksi naiseksi.
Vähäisiä mainintoja Magdalan Mariasta
– Yllättävää voi olla se, että vaikka Magdalan Maria on Raamatun kuuluisimpia naisia, hänestä kerrotaan Raamatussa hyvin vähän, totesi Outi Lehtipuu.
Evankelista Luukas kertoo, miten Jeesusta seurasi (mies)opetuslasten lisäksi myös naisia. Nimeltä mainitaan Johanna, Susanna ja Magdalan Maria. Heidät kuvataan varakkaiksi naisiksi, jotka tukivat Jeesusta ja tämän seuraajia taloudellisesti.
Uudessa testamentissa kerrotaan, että Jeesus oli ajanut Magdalan Mariasta seitsemän pahaa henkeä. Raamatun maailmassa tällä tarkoitettiin sitä, että todennäköisesti Magdalan Maria oli jollain tavoin sairas. Sitten tuli käänne: hän kohtasi Jeesuksen, ja Jeesus paransi hänet.
– Voi olla, että Magdalan Maria ei sairautensa vuoksi ollut enää yhteisön hyväksymä, ja kun Jeesus paransi hänet, hän tuli jälleen yhteiskuntakelpoiseksi, kertoi Outi Lehtipuu.
– Kiitollisesta Magdalan Mariasta tuli Jeesuksen tukija ja seuraaja. Mutta keskeisintä Magdalan Mariassa on se, että hän oli ylösnousemuksen todistaja. Evankeliumeissa kerrotaan, että Maria oli yksi naisista, joka meni haudalle voitelemaan Jeesuksen ruumista, tekemään viimeistä palvelusta ystävälleen.
Outi Lehtipuu totesi kirkkoisien kuvanneen Magdalan Mariaa apostolien apostoliksi eli lähetetyksi kertomaan opetuslapsille ilosanomaa kuoleman voittaneesta Jeesuksesta Kristuksesta. Magdalan Marian rooli ylösnousemuksen todistajana on keskeinen, hän vei viestin eteenpäin: Kristus on ylösnoussut!
Riina Saastamoinen
Kylmäkosken kappalainen
Pääsiäisen evankeliumi Matt. 28: 1-8
Sapatin päätyttyä, viikon ensimmäisen päivän koittaessa, tulivat Magdalan Maria ja se toinen Maria katsomaan hautaa. Äkkiä maa alkoi vavahdella ja järistä, sillä Herran enkeli laskeutui taivaasta. Hän tuli haudalle, vieritti kiven pois ja istuutui sille. Hän oli hohtava kuin salama ja hänen vaatteensa olivat valkeat kuin lumi. Vartijat pelästyivät häntä niin, että alkoivat vapista ja kaatuivat maahan kuin kuolleet.
Enkeli kääntyi naisten puoleen ja sanoi: ”Älkää te pelätkö. Minä tiedän, että te etsitte ristiinnaulittua Jeesusta. Ei hän ole täällä, hän on noussut kuolleista, niin kuin itse sanoi. Tulkaa katsomaan, tuossa on paikka, jossa hän makasi. Menkää kiireesti sanomaan hänen opetuslapsilleen: ”Hän on noussut kuolleista. Hän menee teidän edellänne Galileaan, siellä te näette hänet.” Tämä oli minun sanomani teille.”
Naiset lähtivät heti haudalta, yhtaikaa peloissaan ja riemuissaan, ja riensivät viemään sanaa Jeesuksen opetuslapsille.