Akaa on tehostanut markkinointia

Akaata on markkinoitu maan pääväylän varrella niin etelässä kuin pohjoisessa asuville potentiaalisille muuttajille. Uutta yritystoimintaa onkin lähiaikoina tulossa muun muassa Akaanportin alueelle lähelle moottoritien risteystä.

Akaata on markkinoitu maan pääväylän varrella niin etelässä kuin pohjoisessa asuville potentiaalisille muuttajille. Uutta yritystoimintaa onkin lähiaikoina tulossa muun muassa Akaanportin alueelle lähelle moottoritien risteystä.

Valtuutetut Risto Kajanto (sit) ja Henri Palm (sit) tekivät viime syyskuussa valtuustoaloitteen Akaan kaupungin markkinoinnin tehostamisesta. Heidän mielestään kaupungissa on suuri määrä autiotaloja vailla asujaa, ja virkamiehet voisivat ottaa selvää, miksi kunnostuskelpoinen kiinteistö seisoo tyhjillään. Yhteistyössä omistajien kanssa voitaisiin pohtia, miten saataisiin talo myytyä potentiaalisille ostajille.

Koska Tampereelle on tullut muuttovoittoa Jyväskylästä ja Oulusta, markkinointikärkeä olisi Kajannon ja Palmin mielestä hyvä suunnata Tampereen lisäksi esimerkiksi näihin kaupunkeihin Hämeenlinnan seutua unohtamatta.

– Tästä kuormasta pitäisi Akaan kaupungin pystyä nappaamaan uusia iloisia veronmaksajia ja saada muuttovoittoa pitäjän tehostetulla markkinoinnilla.

Rakentaminen on nyt hiljaista

Kaupunginhallitus on käsitellyt Akaan hallintotoimen vastauksen aloitteeseen. Kaupungin viestintä- ja markkinointisihteeri Sini Kantolan ja kaavoituspäällikkö Jyri Sarkkisen mukaan talouden suhdanteet heijastuvat tällä hetkellä heikentävästi asuntokauppaan koko maassa. Myös rakentaminen on samasta syystä hieman hiipunut.

– Vuonna 2013 Akaan väkiluku laski ensimmäisen kerran kaupungin perustamisvuoden 2007 jälkeen. Syntyvyys on edelleen ollut vilkasta, ja vuonna 2014 jatkunut väkiluvun lasku johtuu heikenneestä muuttovirrasta. Vuonna 2013 Akaaseen muutti 707 henkeä, ja Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan vuonna 2014 muuttajia oli 705 henkeä.

Akaaseen tulee yhä eniten muuttajia Tampereelta ja lisäksi muun muassa Lempäälästä, Valkeakoskelta, Helsingistä ja Hämeenlinnasta.

– Vaikka muuttajat tulevat pääosin Etelä-Suomesta, markkinointia pohjoisen suuntaan kannattaa jatkossa toki miettiä ja kehittää eteenpäin resurssien puitteissa.

Akaalla takana vilkas markkinointivuosi

Sini Kantolan ja Jyri Sarkkisen mukaan vuosi 2014 oli Akaan markkinoinnissa vilkasta aikaa. Tonttimarkkinointia tehtiin muun muassa Ideaparkin Talopäivillä, ja Akaan Nuorkauppakamari järjesti toista kertaa Asuminen Akaassa -messut, joiden pääyhteistyökumppani Akaan kaupunki oli.

Kuntamarkkinoinnin SM-kisoissa voitettu pronssipalkinto sisälsi tv-kampanjan, jonka Akaa hyödynsi asumisen markkinoinnissa syksyllä 2014. Vapaista tonteista ilmoiteltiin myös muun muassa Aamulehdessä, kaupunkilehti Tamperelaisessa ja Akaan Seudussa.

Vuonna 2014 alkanut Sijoitu sujuvasti Akaaseen -projekti jatkuu vuoden 2015 loppuun saakka. Projektin tarkoituksena on houkutella uutta yritystoimintaa Akaaseen muun muassa uudelle Akaa Point -yritysalueelle. Kaupungin viestintä ja markkinointi sekä maankäyttö ja kaavoitus tekevät projektin kanssa tiivistä yhteistyötä.

– Toijalan keskustan kehittämistä aletaan suunnitella äskettäin päättyneen arkkitehtuurikilpailun suunnitelmien pohjalta. Pirkanmaan maakuntakaavassa joukkoliikenteen suunnittelu ja rautatieasemien seutujen kehittäminen ovat keskiössä, mikä tuo Akaalle kilpailuetua tulevaisuudessa, Kantola ja Sarkkinen toteavat.

Kaupunginhallitus esittää valtuustolle, että se toteaa Risto Kajannon ja Henri Palmin valtuustoaloitteen loppuun käsitellyksi.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?