Akaassa pyöri viime viikolla ryhmä espanjalaisia opettajia, jotka tutustuivat suomalaiseen koulujärjestelmään ja siinä sivussa kulttuuriin. Etelänmaalaiset pääsivät opettelemaan myös luistelua ja hiihtämistä.
Comenius-projektissa nimeltä ICT in Use opettajat perehtyvät tietotekniikan hyödyntämiseen opetuskäytössä ja kehittävät yhteistyön muotoja maiden välillä. Hankkeessa on Akaasta mukana Hirvialhon ja Keskustan koulu, Toijalan yhteiskoulu ja Akaan lukio sekä Roukon koulu Valkeakoskelta.
Espanjasta on mukana yhteensä kuusi ala- ja yläkoulua Toledon alueelta.
– On tosi mielenkiintoista päästä vertailemaan maidemme välisiä opetusmetodeja. Kovin suuria eroja ei ole, mutta te olette ehkä vähän rennompia oppilaiden kanssa, mikä on hienoa. Meillä Espanjassa ollaan jäykempiä ja muodollisempia, vertailee maiden välisiä eroja Isabel Madero.
Hengityksen tasaantuminen jääkiekon pelaamisen jälkeen kestää hiukan, mutta Madero pysyy jo hienosti luistimilla. Vaikka projekti on ennen kaikkea opettajien täydennyskoulutusta, ovat myös oppilaat päässeet mukaan hankkeeseen.
Opettaja Anna Kasdaglis Hirvialhon koulusta kertoo, että Suomen ja Espanjan kouluilla on keskenään ystävyysluokkia, jotka vaihtavat sähköposteja ja perinteistäkin postia. Oppilaat olivat järjestäneet vieraille perjantaiksi juhlan, jossa oli muun muassa puheita ja musiikkiesityksiä.
Lisäksi oppilailla oli mieluinen tehtävä opettaa vieraita luistelemaan ja hiihtämään.
Isabel Madero miettii, että lapset ovat lapsia ja nuoret nuoria maassa kuin maassa. Hän arvostaa sitä, että Suomessa koulupäivät ovat joustavampia kuin hänen kotimaassaan.
– Espanjassa koulupäivä alkaa aina kello yhdeksältä aamulla. Päivä päättyy kahdelta iltapäivällä kaikilla 3–12-vuotiailla lapsilla. Se on tosi pitkä päivä, kun välissä on vain 20 minuutin tauko.
Yhteensä 15 espanjalaista opettajaa oli Akaassa vajaan viikon.