Veturimuseolla vieraili kesän aikana yli 3000 ihmistä

Höyryveturi Jumbo kruunasi veturimuseon ennätyskesän

Veturimuseon päättäjäisissä esileltiin laajasti museon kalustoa.

Veturimuseon päättäjäisissä esileltiin laajasti museon kalustoa.

Veturimuseo päätti kesäkautensa lauantaina täydellä höyryllä, kun 45 vuotta veturitallielämää viettänyt tavarajunaveturi Jumbo vihelsi liikkeellelähdön merkiksi. Lauantainen puksutus museoraiteella vaati taakseen kuitenkin vaativan entisöintiurakan lisäksi pitkän lämmityksen.

– Torstaina kello 11 löimme tulet pesään, ja siitä asti olemme lämmittäneet kattilaa jatkuvasti. Katsastuksen viimeinen osuus tehtiin tänä aamuna, ja nyt Jumbolla on virallinen lupa liikkua julkisella verkolla, Jumbon höyrykattilan korjannut, Jumbon osaomistaja ja veturinkuljettaja Juha-Pekka Viitanen HöyryWelho Oy:stä huhuili Jumbon ohjaamon kuumuudesta.

Jumbon toijalalainen lämmittäjä Simo Tuominen kertoi lapanneensa Jumbon kitaan lauantaina noin kuution verran koivuhalkoja.

– Kattilan teholla lämmittäisi koko Toijalan keskustan, miehet arvioivat.

Veden 187-asteisesti lämmittävä kattila sai veturivanhuksen kihisemään ja sihisemään, mutta veturin kyytiin päässyt sai todeta vuonna 1938 Tampellassa valmistetun Jumbon liikkuvan pehmeästi ja tasaisesti. Näkyvyys veturin ohjaamosta oli liki olematon ainakin taaksepäin, joten välihuutajalle oli käyttöä ainakin raiteella peruutettaessa.

Jumbo-matkaa saa vielä odottaa

Jumbo-päivä houkutteli veturimuseolle lähes 400 kävijää.

Jumbo-päivä houkutteli veturimuseolle lähes 400 kävijää.

Jumbo oli museon itseoikeutettu kunkku ainakin veturiin odottaneiden jonosta päätellen, ja hyväksi kakkoseksi ylsi viimeinen Härmälässä valmistettu lättähattu, jonka kyydissä moni toijalalainen muisteli matkustaneensa vielä vuonna 1997 Sataman juhannusjuhlille.

Veturimuseon kalustoesittely- ja Jumbo-päivä houkutteli paikalle liki neljäsataa ihmistä. Museonhoitaja Pasi Kylmälä arveli paikalla olleen kuitenkin yli 500 kävijää, sillä moni luikki alueelle maksamatta lippusiimojen ali.

– Ehkä viiden euron lipun hinta oli sitten liikaa, mutta ihmetellä täytyy, Kylmälä paheksui.

Joka tapauksessa tämän kesän kävijämäärä, 3046 ihmistä, hipoo myös Museoveturiseuran puheenjohtajan Marko Anttilan mukaan kymmenen vuoden takaisia huippuvuosia.

– Lisäksi tänä kesänä museolla on vieraillut sata ulkomaista vieraista, mikä on sekin jonkinasteinen ennätys.

Jumbo-ajeluja sen sijaan saadaan vielä Akaassa odottaa, sillä rataverkolla ajamiseen vaadittaisiin paitsi erinäisen pinon lupa-asiakirjoja, vapaata raideosuutta sekä tietenkin vaunuja.

– Teoreettinen mahdollisuus olisi tietysti ajaa Valkeakosken suuntaan, mutta kaikkihan on kiinni omistajien aktiivisuudesta ja varmaan rahasta, Marko Anttila arvioi.

Höyrykoneisiin 30 vuotta sitten hurahtanut Juha-Pekka Viitanen vakuutteli, ettei Jumbon raidepyrähdys jää viimeiseksi.

Jumbon osaomistaja Juha-Pekka Viitanen vakuutteli, ettei Jumbon lauantainen pyrähdys museoraiteella jää veturivanhuksen viimeiseksi.

Jumbon osaomistaja Juha-Pekka Viitanen vakuutteli, ettei Jumbon lauantainen pyrähdys museoraiteella jää veturivanhuksen viimeiseksi.

– Jumbo on neljästä säilyneestä TV1-sarjan veturista ainoa toimintakuntoinen ja taatusti nyt yksi parhaimmassa kunnossa oleva höyrykone täälläpäin. Ei tätä nyt tähän voi jättää, 30 vuoden ajan erilaisia höyrykäyttöisiä koneita korjannut Viitanen vakuutteli.

Jumbon höyrykattilan korjannut, sekatyömies ja veturinkuljettaja Juha-Pekka Viitanen Höyrywelho Oy:stä liiteli lauantaina vielä Jumboakin korkeammalla, kun Suomen neljästä väliraskaasta tavarajunasta ainoa toimintakuntoinen pääsi tallista kääntöpöydälle ja siitä museoraiteenpätkälle.

Jumbon höyrykattilan korjannut, sekatyömies ja veturinkuljettaja Juha-Pekka Viitanen Höyrywelho Oy:stä liiteli lauantaina vielä Jumboakin korkeammalla, kun Suomen neljästä väliraskaasta tavarajunasta ainoa toimintakuntoinen pääsi tallista kääntöpöydälle ja siitä museoraiteenpätkälle.

 

Museoveturiseuran puheenjohtajan Marko Anttilan kalustosuosikki on taustalla näkyvä lättähattu.

Museoveturiseuran puheenjohtajan Marko Anttilan kalustosuosikki on taustalla näkyvä lättähattu.

 

Jumbon entisöijien suur-urakka sai lauantaina arvoisensa päätöksen, kun Jumbo liikkui raiteilla ensi kertaa 45 vuoteen.

Jumbon entisöijien suur-urakka sai lauantaina arvoisensa päätöksen, kun Jumbo liikkui raiteilla ensi kertaa 45 vuoteen.

Veturimuseo houkutteli talliensa suojiin tänä kesänä 3046 kävijää.

Veturimuseo houkutteli talliensa suojiin tänä kesänä 3046 kävijää.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?