Lisää avoimuutta!

Joukko Akaan valtuutettuja halusi aloitteellaan webbi-kamerat vastuustosaliin, jotta akaalaiset voisivat seurata valtuuston kokouksia reaaliajassa kotona tietokoneen näytöltä. Aloitteen tekijät halusivat lisätä avoimuutta.

Valtuusto ei kuitenkaan aloitteelle lämmennyt. Valmistelussa ilmeni, että kuvauskalusto maksaisi noin 22 300 euroa ja järjestelmän ylläpito noin 8 500 euroa.

Valtuuston kokoukset ovat julkisia. Ne kutsutaan koolle lehti-ilmoituksin paikallislehdissä viikkoa ennen kokousta. Myös kaupungin kotisivuilla on kokouskutsu ja esityslista nähtävillä pääsääntöisesti noin viikkoa ennen kokousta. Julkisia valtuuston kokouksia ei juuri muut paikanpäällä seuraa, kuin niistä kirjoittavat paikallislehtien toimittajat. Paikalla ovat myös usein tarvittavat viranhaltijat, jos valtuutetuilla sattuu olemaan joitakin lisäkysymyksiä. Hyvin harvoin paikalla on varsinaista yleisöä. Viimeksi ”yleisöryntäyksen” saliin aiheutti Kylmäkosken Aseman koulun ensimmäinen sulkemispäätös.

Valtuuston kokouksissa nähdään nykyisin hyvin harvoin suurta yleisöä kiinnostavaa keskustelua. Päätettäväksi valtuustoon tulevat asiat ovat lähes aina käyneet läpi pitkän valmistelun ja vähintään kaupunginhallituksen käsittelyn. Kokouksien kuvaaminen saattaisi lisätä asioista keskustelua, mutta muuttaisiko tämä keskustelu päätöksentekoa, on jo toinen juttu. Valtuusto on monessa asiassa sittenkin kumileimasin.

Lisää avoimuutta Akaan päätöksenteko kyllä tarvitsee. Ulkopuolella kaiken virallisen organisaation Akaassa toimii kaikista poliittisista ryhmistä koottu valmistelutoimikunta, joka on kaupungin todellinen vallankäyttäjä. Yhtään merkittävää asiaa ei liiku minnekään, ilman valmistelutoimikunnan käsittelyä. Tämä toimikunta korvaa ryhmien väliset neuvottelut ja sinne tuodaan asioita myös ”koepalloina”, jotta nähtäisiin, itääkö idea. Jos toimikunta näyttää vihreää valoa, asia etenee jouheasti viralliseen päätöksentekoon. Ainakaan julkista pöytäkirjaa valmistelutoimikunnan kokouksista ei laadita. Sitä ei ole virallisesti edes olemassa, mutta joskus siihen jopa valtuuston kokouksissa puolivahingossa viitataan.

Kun todelliset päätökset hiotaan äärimmäisen konsensuksen mukaisiksi valmistelutoimikunnassa, menee avoimelta päätöksenteolta luottamus.

Luottamushenkilöiden ei-julkisissa keskusteluissa ei sinänsä ole mitään pahaa. Sekin on ymmärrettävää, että asioita halutaan valmistella jonkin aikaa rauhassa julkisuudelta suojassa. Akaan valmistelutoimikunta on kuitenkin demokratian irvikuva ja tekee naurunalaiseksi koko virallisen päätöksentekokoneiston ja myös itse valmistelun. Kun asian ydin on salaisessa työryhmässä, on muu teatteria. Valmistelutoimikunnan pöytäkirja, jos sellaista pidetäänkään, olisi saatava julkiseksi asiakirjaksi ja itse toimikunta julkiseksi osaksi kaupungin luottamushenkilöorganisaatiota.

Valtuuston kokous on julkinen, mutta valtakäyttö on Akaassa piilossa. Jos konsensusta etsivää valmistelutoimikuntaa ei olisi, Akaassa voisi asioita liikutella enemmistöjenkin turvin. Akaan valtuusto on porvarienemmistöinen, mutta miten se näkyy? Jos kerran tarkastuslautakunnan mukaan nykyiset eväät kaupungin toiminnassa on syöty, poliittinen pelikortti on aina jäljellä.