Kielon puuvene on Sataman harvinaisuus

9,5-metrinen Titania on Toijalan Sataman harvinaisuus. Aikaisemmassa satamapaikassaan Airistolla se sulautui muiden paattien joukkoon. Timo ja Jouko Kielolle puuveneiden vähyys sisävesillä oli yllätys.

– Olin yllättynyt, miten paljon täällä on rauta- ja guttaperkkaveneitä. Puuveneet ovat saaristossa vielä enemmistössä tai vähintään tasoissa muovi- ja lasikuituveneiden kanssa, pari vuotta sitten veneensä pojalleen Timolle myynyt Jouko Kielo laskeskelee.

Titania on tehty 1980-luvulla Rauman telakalla, jossa 10–15 veneentekijää päätti rakentaa itselleen puisen matkapaatin Tristan 301-runkomallin pohjalta. Jouko Kielo puolestaan osti vanerirunkoisen ja tiikkikantisen Titanian 2000-luvun alussa.

Sataman palvelut houkuttelivat

Alkava veneilykesä on 28-vuotiaalle Timo Kielolle toinen Vanajalla, jonka reiteissä ja matalikoissa on vielä paljon opeteltavaa.

–  Paikoin on yllättävän matalaa, joten vesireittien ulkopuolelle ei uskalla juurikaan poiketa. Karttakin meillä on vasta osasta vesistöä.

Viime kesänä Titania oli laiturissa Hämeenlinnassa, mutta hyvät yhteydet, sataman hyvät palvelut ja edullisempi paikkamaksu houkuttelivat nuoren miehen siirtämään veneensä Akaaseen.

– Hämeenlinnassa laituripaikan hinta oli laituripaikkojen hoitoon ja palveluihin nähden tosi kova. Täällä liittymismaksun ja moottorivenekerhon liittymismaksun jälkeen hinta on varsin kohtuullinen, Timo Kielo laskeskelee.

Uiva mökki antaa Kielojen mukaan vapauden mennä sinne minne tahtoo, vaikka kustannuksiin pitää varautua.

– Veneeseen tarvittavien osien hintaan voi edelleen laittaa nollan perään tai ykkösen eteen, jos vertaa vaikkapa vastaavaan auton osaan, Jouko Kielo kritisoi.

Vanajalla yllätti myös polttoainepisteiden vähyys. Vaikka Titanian tankkiin mahtuu kaikkiaan 200 litraa dieseliä, pitää kulutusta laskeskella tarkkaan, ettei huomaa olevansa tyhjän tankin kanssa väärän kaupungin satamassa. Keskimoottoriveneen nopeus on noin 6–7 solmua tunnissa, mikä tarkoittaa sitä, että Hämeenlinnaan ajaa noin kahdessa ja puolessa tunnissa.

–  Titania syö dieseliä jotain viisi litraa tuntia kohti, mikä on lopulta mailia kohti aika paljon, Jouko Kielo ynnää.

Terävä laine yllätti merenkulkijat

Kieloille Vanaja on ensimmäinen sisävesikokemus, ja makean veden käyttäytyminen oli sekin tottuneille merenkulkijoille yllätys.

–   Laineet ovat järvellä paljon terävämmät kuin merellä. Kyllähän 18 metrin tuulessa merellä on kuoppaista, ja olemme joutuneet jäämään joskus yöksi odottelemaan tyynempiä kelejä. Mutta Vanajan selkien puuskainen tuuli voi tehdä veneilystä todella epämukavaa.

Peilityynien veneilysäiden lisäksi Hämeenlinnassa yrittäjänä työskentelevä Timo Kielo toivoo, että ehtisi vesille viime kesää useammin.

Timo Kielon omistama 9,5-metrinen puuvene Titania on harvinainen näky Toijalan Satamassa, jossa pääosa veneistä on rautaa tai muovia.
Timo Kielon omistama 9,5-metrinen puuvene Titania on harvinainen näky Toijalan Satamassa, jossa pääosa veneistä on rautaa tai muovia.

 

Jouko Kielo (tak.) autteli huhtikuussa poikaansa Timo Kieloa veneen keväthuoltotöissä Satamaan pystytetyn pressukatoksen suojissa.
Jouko Kielo (tak.) autteli huhtikuussa poikaansa Timo Kieloa veneen keväthuoltotöissä Satamaan pystytetyn pressukatoksen suojissa.
Hämeenlinnanlainen Timo Kielo  siirsi puupaattinsa Toijalan Satamaan viime syksynä parempien palveluiden ja kohtuullisempien laiturimaksujen vuoksi.
Hämeenlinnanlainen Timo Kielo siirsi puupaattinsa Toijalan Satamaan viime syksynä parempien palveluiden ja kohtuullisempien laiturimaksujen vuoksi.
Titanian tiikkipuinen kansi hiottiin ja lakattiin ennen veneen viimeviikkoista vesillelaskua.
Titanian tiikkipuinen kansi hiottiin ja lakattiin ennen veneen viimeviikkoista vesillelaskua.