Kuopiosta lähtöisin oleva Sanna-Mari Titov on harrastanut musiikkia koko ikänsä, ja osan elannostakin esiintyminen on tuonut jo pitkään. Titov muutti 24-vuotiaana Helsinkiin ja sieltä Tampereen ja Kangasalan kautta Akaaseen. Kylmäkosken Tipuri kutsui, kun Taikakuu-yhtyeessä soittava Samppa Komokallio löysi pariskunnalle ja silloin 1-vuotiaalle Samu-pojalle sopivan talon.
– Paikka oli jo entuudestaan tuttu, koska mieheni bändikaveri Janne Raappana asui Toijalassa. Hänen luonaan oli tullut kyläiltyä useamman kerran, ja Akaan kirkkokin oli tuttu, kun pojat olivat olleet siellä soittamassa joulukonserteissa. Samppa tämän talon jostain netistä bongasi, ja ihastuin tähän tilaan ja avaruuteen heti, Sanna-Mari kertoo.
Vaikka moderni talo sopivalla hinnalla veti puoleensa, hän tiedusteli myös tuttujen kokemuksia Kylmäkoskesta ja Akaasta.
– Kyselin Pasi Vainionperältä ja toiselta tuttavaperheeltä, minkälainen paikka tämä on asua ja kannattaako tänne muuttaa. He tykkäsivät tosi paljon. Täällä on Tokmanni lähellä, mistä löytyy melkein kaikkea, ja Viiala ja Toijalakaan eivät ole kaukana. Uimaranta on lähellä, ja siihen tuli uusi laiturikin viime kesänä.
Molemmat vanhemmat keikkailevat ja Sanna-Mari työskentelee osan viikosta iltapainotteisesti matkatoimistossa Karkussa. Niinpä Samu on vuoropäivähoidossa Sahurin päiväkodissa Viialassa.
– Vuoropäivähoitoon olen ollut erityisen tyytyväinen. Henkilökunta on oikein mukava, ja Samu on viihtynyt. Kyllähän täältä palveluja on siirtynyt Viialaan ja Toijalaan, mutta toivottavasti koulu on vielä tuossa, kun Samu menee kouluun.
Lavat vähenevät koko ajan
Helsingissä asuessaan Sanna-Mari Titov julkaisi Edel-levy-yhtiön kautta viisi singleä, joita tehtiin muun muassa Sipe Santapukin ja Anssi Kelan kanssa. Sittemmin singlet on julkaissut Magnum Music, viimeksi kaksi vuotta sitten, jolloin ilmestyi Hiekkaa Saharaan -niminen kappale. Vaikka Sanna-Mari otti naimisiin mentyään Sampan sukunimen, tyttönimi on pysynyt esiintymis- ja levytyskäytössä. Nykyään keikoilla on mukana ammattimuusikkoporukka, josta kootaan tarkoitukseen sopiva kokoonpano tilaajan haluamalla ohjelmistolla.
– Heviä en laula enkä oopperaa, mutta oikeastaan kaikkea muuta. Elmon Tuli on bilebändi, jonka kanssa liikutaan häissä, yritystilaisuuksissa ja yökerhoissa. Sanna-Mari Titov & Palapeli taas on humppapumppuni, perinteistä tanssimusiikkia soittava orkesteri.
Kaikille artisteille ei riitä nyky-Suomessa keikkoja, ja tanssilavat vähenevät koko ajan. Niinpä tulevaisuuden työllisyysnäkymät ovat Titovin mukaan aika karut.
– Lisäksi tällä alalla on huomannut, että sellaiset polkevat hintoja, jotka vain harrastavat päästäkseen viikonloppuna kotoa pois. Ne syövät ammattilaisten leipää, mutta me emme halua lähteä semmoiseen. Sitten ei lähdetä keikalle tai lähdetään pienemmällä kokoonpanolla. Palapeli on nimensä mukainen. Nyt on ehkä enemmän kysyntää duoille ja trubaduureille, jos et ole kova nimi.
Menestystä haetaan kovalla työnteolla
Muutettuaan Helsingistä Sanna-Mari Titov kävi Ikaalisissa sekä artistivalmennuksen että keikkamyyjän koulutuksen, koska halusi ottaa haltuun myös sen puolen esiintyvän ammattilaisen elämästä. Nykyään hän myykin omia ja yhtyeidensä keikkoja itse ja on valmis tekemään kovasti töitä nousun eteen.
– Kaiken tämän jälkeen osaisin nauttia, jos tulisi pientäkin menestystä. Sitä kyllä arvostaisi. Toisaalta on hyvä, että ei ole tullut mitään äkillistä. Siinä menee monella pää sekaisin.
Vaikka plakkarissa on Radio Suomipopin karaoke-kisan voitto vuodelta 2003 ja nimimiesten ja -naisten kanssa tehtyjä kappaleita, ovat vuodet tuoneet perspektiiviä.
– Itsestä alkaa nyt tuntua siltä, että voisi lähteä festivaaleja valloittamaan. Uran alkupuolella jouduin aika raakileena esiintymään isoissakin tapahtumissa, ja silloin jännitti aivan kauheasti, muistanko kappaleiden sanoja. Kun viime kesänä esiinnyin esimerkiksi Tampereen Keskustorilla, ei jännittänyt enää yhtään, Sanna-Mari hymyilee.
Laulukilpailuihin hän ei ole enää ajatellut osallistua, vaikka niitä nykyään onkin paljon tarjolla.
– Yritetään perinteisellä menetelmällä eli tehdään paljon keikkoja ja yritetään tehdä itse hittibiisi, jos ei sitä muualta löydy. Tunnetuimpien sanoittajien ja säveltäjien hittibiisit menevät tunnetuimmille artisteille kuten Suvi Teräsniskalle. Ne eivät vielä tipu minulle. Mutta jos biisistä sattuisi tulemaan hitti, niin mukavampihan se on, että siellä on omat tekijätiedot takana.
Apurahalla aikaa biisin tekemiseen
Sanna-Mari Titovin seuraava single on tarkoitus julkaista loppukesällä tai alkusyksyllä, ja sen tekemisessä auttaa viime kuussa saatu apuraha.
– Nyt on hittibiisin metsästys käynnissä. Otin ensimmäistä kertaa omaa aikaa biisintekoon, ja pidimme kitaristin kanssa jo biisileirin. Yllättävän hyvin se lähti liikkeelle.
Sanna-Mari oli tehnyt valmiiksi melodiaa, ja biisinraakileessa oli jo a- ja b-osa.
– Sitten aloimme miettiä sanoja eri osiin siltä pohjalta, että mistäköhän tämä kertoisi. Ensin mietin taas jotain ranteet auki -kappaletta, koska surulliset kappaleet tulevat helpommin, mutta onneksi suunta saatiin muutettua positiivisemmaksi.
Nykyään täytyy varautua siihen, että levytyssopimusta ei välttämättä saa. Niinpä kappale pitää myydä master-versiona eteenpäin tai julkaista itse.
– Olen tuudittautunut siihen, että uusi single on omakustanne. Toki meikäläisen kohdalla vaadittaisiin jo ehkä albumia, koska olen julkaissut niin paljon, ja kaikki aina kysyvät, milloin albumi ilmestyy. Kohta voi julkaista suoraan The Best of Sanna-Mari Titov -levyn.
Levyjä on tehtävä, jotta radiot saavat soitettavaa ja fanit kuultavaa. Ja jotta esiintyjä pääsee matkatoimistotöiden lisäksi esiintymään.
– Vaikka keikkailu on raskasta, sydän sykkii sille. Saan siitä niin paljon enemmän.
Kun keikkailusta puhutaan, saapuu Samppa sopivasti keittiöön. Mies on juuri herännyt iltapäivään, ja ennen Kuopion taakse vievää soittoreissua kitaristi ehtii juoda kupin kahvia.
– Tämä on meillä ihan normaalia arkea, että herra herää ja lähtee tuosta keikalle. Minä olen joko Samun kanssa täällä tai sitten menen Samun kanssa tarhaan ja lähden itse keikalle, Sanna-Mari Titov sanoo.