”Tämä on hyvin tärkeä valinta koko Etelä-Pirkanmaalle”

Tampere kasvaa Akaaseen päin

Koko Pirkanmaan yhteinen päätös on, että Tampere kasvaa kohti Akaata, Hämeenlinnaa ja Helsinkiä.

Koko Pirkanmaan yhteinen päätös on, että Tampere kasvaa kohti Akaata, Hämeenlinnaa ja Helsinkiä.

Pirkanmaan maakuntavaltuusto on hyväksynyt perusratkaisun, jonka mukaan uutta maakuntakaavaa ja koko maakunnan kehitystä viedään eteenpäin. Tampere kasvaa jatkossa vahvasti etelään niin moottoritien kuin pääradankin varrella. Näin hyödynnetään kasvu myös koko Helsinki–Hämeenlinna–Tampere-vyöhykkeellä, jolle Akaakin sijoittuu.

– Tämä valinta on hyvin tärkeä koko Etelä-Pirkanmaalle. Pidän sitä hyvin mielenkiintoisena Akaan kannalta, koska ajatus on, että Tampereen kaupunkiseudun lisäksi yhtenäinen kasvuvyöhyke jatkuisi etelään, sanoo Pirkanmaan maakuntakaavoitusjohtaja Karoliina Laakkonen-Pöntys.

Pääradan ja moottoritien varteen Tampereen keskustasta etelään aletaan kehittää vahvaa asumisen, palveluiden ja työpaikkojen akselia. Tampereen eteläpuolella varaudutaan myös uuteen henkilöliikenteen asemaan, sillä lähijunaliikenteen pääsuunniksi on valittu Nokia ja Lempäälä. Myös järjestelyratapiha on siirtymässä pois nykyiseltä paikaltaan lähellä Tampereen keskustaa.

Maakuntakaavan pohjana oleva ratkaisu perustuu pääosin Aurinko 2 -malliin. Siinä Tampereen keskusseudun ja Etelä-Pirkanmaan kehityssuunta painottuu enemmän kuin Planeetat- ja Tähdet-malleissa. Niissä Toijala ja Viiala olisivat olleet kartalla yksittäisinä pisteinä, kun aurinkomallissa vahva kehittämisalue jatkuu Tampereelta Toijalan ohi.

Tiiviimpää asumista Toijalaan ja Viialaan

Etelä-Pirkanmaalla Valkeakoskea on tarkoitus kehittää yksittäisenä vahvana aluekeskuksena. Kylmäkoski on maaseutukeskus ja Urjala pienempi aluekeskus.

Pirkanmaa ja Akaa haluavat tiivistää asumista Toijalan keskustassa. Valtio haluaa lastata samassa paikassa puutavaraa.

Pirkanmaa ja Akaa haluavat tiivistää asumista Toijalan keskustassa. Valtio haluaa lastata samassa paikassa puutavaraa.

Muualla maakunnassa Tampereen ja Etelä-Pirkanmaan kokonaisuutta täydentävät Tähdet- ja Planeetta-vaihtoehdoissa esitetyt ratkaisut. Ne tukevat paikallisen elinkeinoelämän ja maankäytön kehittämisedellytyksiä reuna-alueilla.

Seuraavaksi Pirkanmaan liitossa aletaan laatia maakuntakaavan luonnosta, joka valmistuu tämän vuoden lopussa. Sen jälkeen maakuntakaava etenee ehdotusvaiheeseen. Maakuntakaavoitusjohtaja Karoliina Laakkonen-Pöntyksen mukaan Akaa hyötyy parhaiten tuoreesta ratkaisusta, jos se kehittää vahvasti sekä Toijalan että Viialan asemanseutua.

– Teillähän on ollut liikkeellä keskustojen kehittämishankkeita, ja niitä tulee varmasti lisää. Niiden systemaattinen ja vahva eteenpäinvienti kannattaa hyödyntää. Perusratkaisuun liittyy ajatuksia, jotka ovat erittäin tärkeitä, kuten kolmannen raiteen saaminen alueelle. Siihen on jo kaavallinen valmius, joten se on nyt edunvalvontakysymys.

Radanvarren vahva asukaspohja Akaassa on edellytys niin lähiliikenteen kehittymiselle kuin palveluiden lisääntymiselle.

– Asumisen täytyy olla selkeästi tiiviimpää. Toijalassahan tämä toteutuu, mutta Viialan alueellakin pitää pystyä kehittämään aseman läheistä seutua. Ja totta kai tällä alueella täytyy olla myös sekä julkiset että kaupalliset palvelut, jotta niitä pystyy junalla saavuttamaan, sanoo maakuntakaavoitusjohtaja.

Akaan pitää muistaa myös Hämeenlinnan ja Helsingin luomat mahdollisuudet sitten, kun kolmas raide saadaan ja lähijunaliikenne vilkastuu.

– Tämä vaihtoehtohan ei toimi ainoastaan maakunnan sisäpuolella. Ajatus on, että raideliikenteen kehitystä tapahtuu koko välillä Helsingistä Tampereelle, sanoo Karoliina Laakkonen-Pöntys.

Akaan on herättävä etujensa ajamiseen

Akaata maakuntavaltuustossa edustavat Salla Bister (sd) ja Mari Peräkivi (kesk) pitävät nyt tehtyä ratkaisua parhaana mahdollisena. Bister ei näe perusratkaisussa mitään viilaamisen tarvetta, mutta Peräkiveä hieman mietityttää kuumimman kehitysalueen ulkopuolelle jäävän Pirkanmaan tulevaisuus.

– Tietysti siinä on se riski, että kehittäminen keskittyy hyvin paljon. Ymmärrän muun Pirkanmaan näkökantaa, että se painottuu tälle seudulle, Peräkivi sanoo.

Kumpikin maakuntavaltuutettu toivoo, että Akaassa osattaisiin hyödyntää maakuntakaavan tuoma tuki.

– Toivon, että junaliikenne paranisi. Moottoritietäkään me emme ole osanneet ottaa niin hyvin hyödyksi kuin voisi. Kaikkien pitää ensin perehtyä tähän kunnolla ja alkaa sitten pohtia, mitä kaikkea voimme hyötyä, sanoo Salla Bister.

Akaassa on hänen mielestään toimittu viime aikoina oikeansuuntaisesti.

Toijalan aseman seudulla radan pohjoispuolen kaavoitus on ollut jumissa jo vuosia. Jotta junaliikenne kehittyy, pitäisi ihmisille olla tarjolla asuntoja ja palveluja.

Toijalan aseman seudulla radan pohjoispuolen kaavoitus on ollut jumissa jo vuosia. Jotta junaliikenne kehittyy, pitäisi ihmisille olla tarjolla asuntoja ja palveluja.

– Kaavoitus on lähtenyt ihan hyvin käyntiin, kun on uusia ihmisiä, jotka ovat perehtyneet asioihin. Edelleen pitäisi miettiä sitä kokonaisuutta, minkälaisille paikoille ihmiset haluavat muuttaa. Tonttitarjonnan pitää olla monipuolista.

Mari Peräkiven mielestä Yritys-Konhon kaavoittaminen tukee nyt tehtyä maakuntatason perusratkaisua, mutta Akaan pitäisi hyödyntää jatkossa vielä paremmin rautatietä ja lähijunaliikennettä Tampereelle.

– Nämä suunnitelmat ovat pitkäkestoisia ja kauaskantoisia, mutta Akaassakin pitäisi herätä vielä voimakkaammin, että pääsisimme uudelle tasolle etujen hyödyntämisessä. Siitä olen vähän epävarma, miten järjestelyratapihan kanssa käy ja onko Akaalla mahdollisuus saada sitä missään tilanteessa. Paljonhan siinä ovat keskustelun alla olleet lähempänä Tamperetta olevat alueet. Ehkä jossain tilanteissa nähdään, että Akaa on liian kaukana, Peräkivi sanoo.

Hänen mielestään joustavuus ja nopea reagointi edesauttaisivat Tampereen, Pirkanmaan ja koko HHT-vyöhykkeen kasvun hyödyntämistä Akaassa.

– Jos tulee kyselyitä ja muuta, ei saisi jäädä mihinkään jumiin, vaan pitäisi pystyä reippaasti reagoimaan yritysten toiveisiin ja tarpeisiin. Pitäisi pystyä tekemään nopeitakin päätöksiä ja tarjoamaan erilasia tontteja. Ysitien varrellakin on hyviä tontteja esimerkiksi Tipurilla. Siitäkin on hyvät yhteydet moottoritielle. Näitä pitäisi mainostaa ja tarjota nopeasti, ja voisi ajatella että hinnalla pystyisi kilpailemaan muiden lähialueiden kanssa, Peräkivi toteaa.

Lisätietoa Pirkanmaan maakuntakaavoistuksesta ja tuoreesta perusratkaisusta löytyy osoitteesta:

http://maakuntakaava2040.pirkanmaa.fi/maankayttovaihtoehdot

Pirkanmaa ja Akaa haluavat tiivistää asumista Toijalan keskustassa. Valtio haluaa lastata samassa paikassa puutavaraa.

Pirkanmaa ja Akaa haluavat tiivistää asumista Toijalan keskustassa. Valtio haluaa lastata samassa paikassa puutavaraa.

 

Kommentti

Kaseikot kerrostaloiksi

Akaalle on katettu taas kerran sellainen illallinen, että vain tyhmä ei täyttäisi vatsaansa. Tarjoiluastioina ei ole enää hopealautasia vaan puhdasta kultaa.

Maakuntavaltuusto hyväksyi kehitysmallin, jonka pitäisi olla Akaan kaiken maankäytön pohjana. Oikeansuuntaisia askelia onkin otettu, kun esimerkiksi Toijalan keskustan kehittämiseen painittiin joulukuun budjettivaltuustossa ensimmäinen 50 000 euroa. Jotkut tosin luulevat edelleen, että kyseessä on Valtatien uudelleenpäällystys, vaikka tarkoitus on tuoda merkittävä osa virastokorttelin huonokuntoisesta rakennuskannasta sekä käyttötarkoitukseltaan että ulkoasultaan 2000-luvulle. Nykyaikaisia asuntoja ja palveluja tarvitaan, jotta olevista ja tulevista raiteista saadaan ilo irti.

Viialassa Akaan kaupungin pitäisi laittaa UPM:n kanssa vauhtia entisen vaneritehtaan ja pääradan välisen alueen kehittämiseen. Paraatipaikalla aseman vieressä humisee menneiden aikojen vanerikoivikko kuin museopuistona. Hedelmällisempää maaperää maakuntakaavoitusjohtajan kehittämiskehotusten noudattamiseksi saa hakea. Eikä löydä. Jokaisen valtuutetun ja virkamiehen kannattaa ottaa nopeasti hyllystä vaneritehtaan alueen uusiokäyttöä visioiva Akaa > Play -niminen julkaisu, niin hulluilta kuin jotkut sen sisältämät ajatukset saattavat tuntuakin, jos lukijalla on taipumusta elää yhä kolmen piipun aikaa.

Akaa > Play ja uuden maakuntakaavan pohjaratkaisu ovat todisteita siitä, että kotikaupunkimme sijainnin arvo on ennenkin nähty pohjoisesta näkövinkkelistä. Maaseutumaisuus ei korostu eikä edes nouse esiin kummassakaan tapauksessa. Totuus nimittäin on, ettei Akaa erotu suomalaisesta pikkukaupunkimassasta sillä, että tarjotaan rauhallisia omakotitontteja pelto- ja metsämaisemista. Niitä on joka kylässä, joten säästökuurilla olevan Akaan kannattaa keskittää kaavoituksen ja markkinoinnin kaikki voimavarat siihen, mitä monella ei ole. Liian kauan uinuneiden pääradanvarren asemanseutujen kehittämiseen eli esimerkiksi Toijalassa aseman ja Hämeentien välisen kaavan valmistumiseen.

Hunajakaupungissa pitää olla paitsi hunajaa myös kaupunki.

 

Mikko Peltoniemi

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?