Kun nykyinen hallitus aloitti toimintansa kolme vuotta sitten, oli sillä kaksi suurta tavoitetta: kuntauudistus sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistaminen eli sote-uudistus. Uudistukset oli määrä toteuttaa vauhdilla sanelupolitiikkaa käyttäen. Tavoitteena oli kuntien määrän raju vähentäminen alle 100 kuntaan ja sote-palveluiden keskittäminen kasvukeskuksiin.
Kuntauudistusta lähti vetämään kuntaministeri Henna Virkkunen. Tuloksena on ollut liuta selvityspyyntöjä ja ministerin tekemät kuulemistilaisuudet maakuntiin. Pikku hiljaa kuntauudistuksen vastustus vain kasvoi, ja kokoomusministerin omat puoluetoveritkin ovat maakuntia kierrellessään puhuneet uudistusta vastaan. Kun vielä ilmeni, että kaavailtu uusi kuntaremontti on monelta osin perustuslain vastainen, ymmärsi ministeri Virkkunenkin heittää pyyhkeen kehään ja pyrkiä europarlamenttiin tulevissa vaaleissa.
Melkoista sekamelskaa on ollut myös sote-uudistuksen valmistelu. Uudistusta lähti vetämään ministeri, jonka aiempi työkokemus on lähinnä musiikki-tv:n juontajan pesti. Lähes kolme vuotta maan hallitus piti sitkeästi kiinni siitä, että sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamisessa mennään vahvat vastuukunnat edellä. Alle 20 000 asukkaan kaupunki, kuten Akaa, ei olisi saanut järjestää mitään sote-palveluita edes yhteistyössä naapurikunnan kanssa. Ymmärrettävästi tämäkin uudistus herätti vastustusta kuntakentällä yli puoluerajojen. Viimein maaliskuun loppupuolella monien yllätykseksi kaikki eduskuntapuolueet löysivät kuitenkin yhteisen sävelen sote-ratkaisun suuntaviivoiksi. Koko maahan tulee jäämään vain viisi sote-aluetta, joita hallinnoivat kuntayhtymät.
Pirkanmaalla Akaakin kuulunee vuoden 2017 alusta yli miljoonan asukkaan kuntayhtymään, joka tuottaa kaikki sosiaali- ja terveyspalvelut perustasosta erikoissairaanhoitoon. Maantieteellisestikin alue on laaja. Pohjoisimpia kuntia ovat muun muassa Evijärvi ja Kauhava, etelässä raja kulkee Lopen ja Riihimäen tienoilla. Idässä tulevia yhteistyökumppaneita ovat muun muassa Orimattila, Iitti ja Heinola. Tavoitteena uudella järjestelyllä on turvata yhdenvertaiset palvelut asuinkunnasta riippumatta sekä myös satojen miljoonien säästöt valtakunnan tasolla.
Kuntapäättäjän näkökulmasta uusi sote-ratkaisu tuo sekä hyvää että huonoa. Nyt sovitulla mallilla sekä perustason sosiaali- ja terveyspalvelut että erikoissairaanhoidon palvelun järjestää sama organisaatio. Tämän toivoisi tuovan tehokkuutta ja joustavuutta potilaiden hoitoon. Myös sosiaali- ja terveyspalveluiden välisen yhteistyön voi odottaa paranevan uusien tietojärjestelmien käyttöönoton myötä. Toivottavasti myös kustannukset pienenevät näin kireän kuntatalouden aikana.
Malliin liittyy myös joitain huolestuttavia piirteitä. Yksi näistä koskee uuden kuntayhtymän päätöksentekoa. Akaankin talousarviosta noin puolet päättää tulevaisuudessa muut kuin kotikunnassa vaaleilla valitut päättäjät. Myös yhteistyö perustason sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä kunnan muiden palveluiden välillä heikkenee. Kokonaisuutena uskon kuitenkin, että oikein toteutettuna ja lähipalvelut säilyttämällä uusi sote-malli voi onnistua ja saavuttaa käyttäjiensä luottamuksen kustannustehokkailla ja laadukkailla palveluilla.
Jouni Vaittinen
Kirjoittaja on akaalainen valtuutettu