Viialan S-Market säästää sähköä

Marketpäällikkö Mika Rannan mukaan sähkönsäästötoimenpiteet eivät vaikuta työskentelyyn, mutta pitkällä aikavälillä muutoksista kertyy merkittäviä säästöjä.
Marketpäällikkö Mika Rannan mukaan sähkönsäästötoimenpiteet eivät vaikuta työskentelyyn, mutta pitkällä aikavälillä muutoksista kertyy merkittäviä säästöjä.

Pirkanmaan Osuuskauppa on sitoutunut laskemaan energiankulutustaan 20 prosenttia vuoteen 2020 mennessä vuoden 2005 tasosta. Pirkanmaan Osuuskaupan S-marketit saavuttivat tavoitteensa jo vuonna 2012.

S-Market Viiala on onnistunut pienentämään sähkökulutustaan kymmenen prosenttia optimoimalla valaistuksen, ilmanvaihdon ja kiinteistötoiminnot. Myymälän valaistus on päällä vain silloin, kun sitä tarvitaan.

– Ennen myymälän kaikki lamput syttyivät ensimmäisten työntekijöiden tullessa töihin kello kuusi, vaikka aamuisin tehtävät työt sijoittuvat vain pienelle osalle myymälän kokonaispinta-alaa. Yhdessä aamuvuorolaisten kanssa totesimme vähemmänkin valaistuksen riittävän, ja nykyään vain puolet myymälän valoista on päällä, kunnes viisi minuuttia ennen ovien avaamista loputkin lamput syttyvät. Myös myymälän ilmanvaihto muutettiin tarkoituksenmukaisemmaksi. Tehdyillä toimenpiteillä on marginaalinen merkitys työskentelyolosuhteisiin, mutta pitkällä tarkasteluvälillä näistä pienistä muutoksista kertyy merkittäviä säästöjä, kertoo S-market Viialan marketpäällikkö Mika Ranta.

Pirkanmaan Osuuskaupan energiakustannukset olivat nyt toista kertaa peräkkäin pienemmät kuin edellisvuonna. Vuoteen 2012 verrattuna sen sähkönkulutus laski 2145 MWh, mikä vastaa noin 15 kerrostalon vuosittaista kokonaissähkönkulutusta.

 

 

Marketpäällikkö Mika Rannan mukaan sähkönsäästötoimenpiteet eivät vaikuta työskentelyyn, mutta pitkällä aikavälillä muutoksista kertyy merkittäviä säästöjä.