Kolmisenkymmentä akaalaista yritysten ja julkisen sektorin edustajaa osallistui viime viikon tiistaina Tapahtuma Akaan järjestämään strategiaseminaariin. Kinon Talon salissa pidetyssä tilaisuudessa kuultiin filosofian maisteri Sari Roosin esitys toimivan strategian merkityksestä.
Tilaisuuden alussa Roos pani kuulijat vastaamaan kysymykseen mitä strategia heidän mielestään on.
– Se kertoo siitä mihin pyrin ja miten. Sen pitää sisältää toimintasuunnitelma ja toimenpiteet.
– Ensin on suunnitelma ja päämäärä, sitten tavoitteet ja toteutus.
– Se on valikoima reittejä, joilla pyrkiä päämäärään.
– Pitää olla liiketoimintasuunnitelma, joka on elävä ja tarpeen mukaan muutettava.
– Tärkeätä on myös se, että koko henkilökunnalle kerrotaan mitä strategia pitää sisällään. Strategia ei saa olla salailua, olivat paikalla olleiden kommentit.
Oikeita vastauksia tuli.
Strategia ymmärretään toimintatavaksi, joka kertoo mihin suuntaan yritys, organisaatio tai vaikka kunta etenee ja millaisia toimia se tekee saavuttaakseen päämääränsä tulevaisuudessa. Siinä on myös huomioitava ympäristössä vaikuttavat tekijät ja ymmärrettävä niiden vaikutukset tavoitteiden saavuttamisessa.
– Strategia ei kuitenkaan saa olla pelkkää hienoa puhetta tai paperille kirjattua tekstiä, vaan sen on oltava sellaisen ajatustyön tulos, että siihen laitetut tavoitteet lähtevät toteutumaan. Strategia on tietojen, tavoitteiden ja suuntaviivojen välistä valintaa muuttuvassa ympäristössä. Mutta jos emme tiedä minne olemme menossa, päädymme juuri sinne, totesi Roos.
Hän mainitsi esimerkkinä hyvin toteutetusta strategiasta suomalaisen pelialan.
– Se on ala, jolla veikattiin keinoja, joilla voidaan etsiä ja saavuttaa menestystä ja onnistuttiin siinä. Oikeiden valintojen kautta muutos menee läpi. Oikean strategian avulla voidaan soveltua ympäristöön suurissa muutoksissa tai sillä voidaan myös yrittää muokata ympäristöä, sanoi Roos.
Erittäin onnistuneena hän piti Oulun kaupungin pohjatyötä, kun se vajaat 20 vuotta sitten teki merkittävän ratkaisun ja alkoi panostaa yrityksiin ja varsinkin teknologiateollisuuteen.
– Muutos oli nopea ja raju. Oulun Nokialla oli alussa työssä 15 henkeä ja lopussa tuhansia. Vaikka Nokian lähtö aiheuttikin työttömyyttä, Oulussa opittiin miten tulevaisuutta voidaan rakentaa, kiitteli Roos.
Strategia on vision punainen lanka
Strategia hahmottuu vähitellen ja ajan mukana. Se ei ole yksityiskohtainen tai pikkutarkka suunnitelma, vaan se on syntyneen vision punainen lanka, joka sisältää ne asiat ja toimenpiteet, joilla halutaan turvata menestys tulevaisuudessa. Se pitää sisällään keinot ja menetelmät saavuttaa tuo päämäärä.
Sari Roosin mukaan pienelläkin yrityksellä olisi oltava jonkinlainen strategia. Ei juhlava ja valtava, mutta ajatus siitä, miten reagoida, jos tapahtuu yllättäviä asioita ja pitää olla valmis investoimaan. Roos muistutti myös, että yrityksessä pitää osaajien tehdä strategiaan ehdotuksia, mutta ne eivät saa automaattisesti mennä läpi. Hyvä visio yhdistää ja motivoi henkilökuntaa. On myös mietittävä mitä ja mikä on se erinomaisuus, johon strategialla tähdätään.
– Joskus strategiset keinot ovat niin jähmeitä ja ympäripyöreitä, että niissä on joustettava, ja on pohdittava, ovatko ne oikeita ratkaisuja. Kun tavoite ja välineet ovat olemassa, on vielä paljon muitakin huomioon otettavia asioita kuten olosuhteet, houkutustekijät, menestystekijät ja markkinoillepääsy. On myös muistettava, että sekä olosuhteet että aikataulu voivat muuttua ja todennäköisesti myös muuttuvat matkan varrella jonkin verran, opasti Roos.
Muutoksiin liittyen hän kehotti pitämään mielessä, etteivät tämän hetken tiedot välttämättä ennusta tulevaisuutta ja kehityksessä mukana pysyminen tarkoittaa muutosten seuraamista ja niiden ymmärtämistä.
– Seuratkaa maailmaa ympärillänne. Tutkikaa sitä maailmaa, johon pyritte. Muistakaa myös, että riskinoton lisäksi kasvaminen ja asiakkaiden saaminen kysyvät myös kunnianhimoa.
Akaan tulisi hyödyntää sijaintinsa
Strategiaa valittaessa on myös valittava, halutaanko toimia paikallisesti vai niin, että toimintaa laajennetaan kauemmaksi. Strategia pohjautuu aina paitsi saatavilla oleviin tietoihin myös yrityksen tai yhteisön tai kunnan riskinottokykyyn. Merkittävään muutokseen ja uudistumiseen pyrkiminen merkitsee myös riskinottoa ja rohkeutta.
Kuntien tehtävänä on tuottaa palveluja ja sen strateginen maailma on sitä, millä keinoilla ja miten päämäärä saavutetaan.
– Kunta on kuitenkin yrittäjiä paremmassa asemassa siinä, että se ei mene konkurssiin, sen maat eivät mihinkään häviä ja se säilyy, vaikka menisi huonostikin, lohdutti Sari Roos akaalaisia.
Hän kiitteli Akaan sijaintia ja toivoi niin yrittäjien kuin kaupunginkin ymmärtävän miten hyvällä paikalla ollaan ja toimitaan.
– Teillä on aivan huikean hienot yhteydet joka suuntaan, tällaista on harvalla kunnalla. Tiedättekö te mitä etua tällainen paikka voisi tuottaa? Tampereen kyljessä, Hämeenlinnaan yks napsadus, on moottoritie ja rautatie. Aika moni kunta olisi tästä kateellinen. Osataanko täällä hyödyntää niitä? kysyi Roos.
Hän painotti sitä, että Akaassa pitäisi miettiä tulevaisuutta ja sitä, mitä täällä voitaisiin tehdä pitkällä tähtäimellä.
– Pitäisi pohtia mitä kaikessa siinä virtaamassa, joka menee tästä ohi, voisi olla sellaista mikä olisi Akaalle hyvää. Ympäristön muutosten ymmärtäminen ja niihin reagoiminen on tärkeää. Kaupunki pitäisi saada kasvamaan maltillisesti. Asukkaita pitää houkutella palveluilla ja tarjoamalla miellyttävää asuin- ja elinympäristöä, neuvoi Roos.
Hän kehotti myös yhteistyöhön niin yrittäjien kesken kuin yrittäjien ja kaupungin kesken.
– Aina ei edes tarvita suuria investointeja. Innovatiivinen voi olla muutenkin, ja monipuolisella ajattelulla ja yhteistyöllä voi saada paljon aikaan. Yhtenevillä strategioilla voidaan olla yhdessä menossa nykyisyydestä tulevaisuuteen.