Minulla oli mahdollisuus lokakuussa vierailla Ugandassa, maan pääkaupungin Kampalan lähiössä sijaitsevassa Kezon koulussa. Englantilaisella ystävyyskoulullamme, Faringdon Community Collegella, on ollut yhtenä kansainvälisen toiminnan kohteena tämä koulu. Siinä on vierailtu säännöllisesti vuosittain muutaman opettajan ja oppilaan toimesta.
Faringdonilaiset järjestävät vuoden aikana erilaisia tempauksia, joilla kerätään rahaa lahjoitettavaksi ugandalaiselle koululle. Kezon koulu on erittäin vaatimaton yksityiskoulu Kampalan slummiutuneessa lähiössä. Koulu on lähinnä suomalaista yläkoulua ja lukiota vastaava 400 oppilaan oppilaitos.
Tänä vuonna meitä vierailijoita oli kolme opettajaa ja 24 lukioikäistä oppilasta. Olimme koululla yhden viikon. Rahan lisäksi ideana oli viedä Kezoon myös opetusta. Oppilaat toivat mukanaan robotteja, jotka koottiin ja ohjelmoitiin ryhmissä. Kullekin ugandalaiselle luokalle järjestettiin kolmen tunnin opetustapahtuma ja sen jälkeen kilpailu onnistuneimmasta ohjelmoinnista. Oppilaat organisoivat tapahtuman täysin itse kotona saamiensa ohjeiden mukaisesti. Meidän opettajien tehtäväksi jäi lähinnä opetuksen seuraaminen koulussa.
Yleensä luokassa ei ollut sähköä, jonnekin se oli saatu. Oppilasryhmiä oli muutama vuosi sitten pienennetty, nyt niiden koko oli vain vähän yli 40. Pulpetit olivat meillekin tuttuja kahden istuttavia, joissa siellä istui kolme. Kouluruokailu kuului yksityiskoulun hintaan, Se oli joka päivä sama: maissipuuroa ja papukastiketta. Koulukeittiö toimi avotulella pihan perällä.
Opetuskieli, ja samalla maan virallinen kieli, on englanti. Sekä oppilaat että opettajat puhuivat keskenään omaa afrikkalaista kieltään. Ugandassa on käytössä useita täysin erilaisia kieliä.
Olin mukana useammalla historian tunnilla. Aiheena oli Afrikan itsenäistyminen. Oppilaat kirjoittivat muistiinpanoja ylös opettajan sanelun mukaan. Oppikirjoja ei ollut, ei myöskään monistuskonetta. Kuitenkin valtakunnallisiin kokeisiin oli valmistauduttava. Ne määrittelivät jatko-opintomahdollisuudet. Jostain oppilaiden oli saatava tietoa, joten muistiinpanot olivat tärkeitä. Suurin osa oppilaista oli kristittyjä, osa muslimeja. Uskonnon opetuksen hoiti paikallinen pappi, suureen ääneen ja paatoksella.
Oppilaiden asenne opiskeluun oli luonnollisesti tavattoman myönteinen. Opiskelu antaa mahdollisuudet tulevaisuudelle. Kännykät (nokialaiset) ovat todellisuutta. Faringdonilaisten keräämällä rahalla ostetaan tietokoneita. Oppilaiden motivaatiota kuvaa keskusteluni rehtorin kanssa. Lukion puolella olivat menossa valtakunnalliset kokeet. Rehtori ei ehtinyt opettaa normaalin päivän aikana, niinpä hän opetti illalla klo 9. Oppilaat olivat paikalla. Rehtori oli ylpeä siitä, että heidän koulussaan ei ollut todettu korruptiota, jolla muuten ilmeisesti oli merkittävä rooli Ugandan kouluissa.
Koulutus on hyvin tietopainotteista. Liikuntaa ei ole ollenkaan, ei myöskään ylipainoisia oppilaita. Koulupukuna ovat mustat housut tai hame ja valkoinen puhdas paita. Tyttöjä ja poikia oli koulussa suunnilleen yhtä paljon.
Heikki Tuokko
Kirjoittaja on Akaan entinen sivistysjohtaja ja nykyinen eläkeläinen.