Osuuskaupan ABC-liikennemyymäläketju on kehittynyt muutamassa vuodessa suosituksi ja osin inhotuksikin brändiksi. Muut ovat katselleet kateellisina kun keltaisia ruokakaupan, ravintolan ja bensiinin myynnin keskittymiä on noussut liikenteellisesti parhaille paikoille. On myös väitetty, että osuuskauppa jyllää tarvittaessa politiikalla jos ei muuten parhaimmalle kukkulalle pääse. Akaassakin on moottoritien risteykseen ruokakaupan pystyttäminen kaavassa kielletty, mutta ei se näytä osuuskauppaa haittaavan.
Palataanpa ajassa hieman taaksepäin, sillä mahdollisuuksia oli muillakin – brändi aivan käsillä. Uosukaisen perhe pyöritti kyläkauppaa Kylmäkosken Aseman kylässä vuosikaudet. Kauppa oli kylän keskus, jossa kuului käydä. Kauppiasperhe teki töitä yötä päivää. Asiakkaita palveltiin milloin etu- milloin takaovesta. Viimeksi kauppaa pyöritti Sinikka Uosukainen, ensin äitinsä kanssa sitten hetken yksin. Sinikan kaupassa oli päivittäistavaroiden lisäksi kirjasto ja apteekin lääkekaappi. Kaupan varastot olivat täynnä rakentajien ja juurikasmaiden hoitajien tarvitsemia tavaroita, bensiiniäkin myytiin. Suomeen syntyi 1990-luvulla käsite: kyläkauppa.
Kesko rakensi 1970-luvulta lähtien huolelliesti käsitettä kaupan setä. Brändi oli niin voimakas, että Neuvosto-Virossa tehtiin töitä, että Väinö Purjeen liharuoan valmistusohjeet eivät näkyisi maassa. Väinö Purje tuli uniin ja valloitti suomalaiset keittiöt. Kaupan setiä katseltiin kylillä kunnioittaen, koska setien tiedettiin osaavat yhtä sun toista. Ja kaupan sedillä oli vielä sellaisiakin erikoispiirteitä, että he hymyilivät aina, palvelivat auliisti ja nostivat lapsille karamelleja valkoisten takkiensa taskuista. Ruokaa vietiin tarvittaessa kotiinkin.
Jostakin käsittämättömästä syystä kaupan setiä ei enää ole. Päivittäistavarakauppa on tehnyt Suomessa käsittämättömän silmänkääntötempun ja luonut toinen toistaan suuremmat marketit. Viisi miljoonainen kansa on opetettu vuosikymmenessä pois kyläkaupoista hakemaan maitopurkkia hehtaarihalleista. Suuri on kaunista! Tässä vauhdissa pistettiin sitten pystyyn ABC-ketjukin palvelemaan vielä sitä kiireistä, joka ei marketteihin ehdi.
Samaan aikaa kauppojen keskittymien ympäriltä on romahtamassa Suomi. Jyrki Kataisen hallitus tavoittelee edelleenkin ennennäkemätöntä kuntakaappausta, vaikka vastustajien määrä lisääntyy päivä päivältä.
Suomen kuntarakenteessa on korjattavaa, sen myöntävät kaikki. Hosuen ei hyvää jälkeä synny ja kaikissa tapauksissa maaseudun kylät ovat vaikeuksissa. Palvelut uusissa kunnissa keskittyvät ja matka niihin kasvaa. Kylien vapaaehtoisen aktiivisuuden varaan ennakoidaan jäävän melkoisesti peruspalvelujakin vanhuksista huolehtimisesta alkaen. Tässä olisi myös kaupalle sauma palauttaa kyläkaupat maaseudun elinvoimaisiksi keskuksiksi. Ihan realistisena tavoitteena pitäisi nyt vihdoinkin olla pitää koko Suomi asuttuna ja miettiä keskittämisen sijasta kokonaan muuta. Meitä on vain vähän yli viisi miljoonaa ja kaupallistenkin palvelujen pitäisi olla inhimillisesti saavutettavissa. Kauppa voi halutessaan muuttaa Suomen suuntaa!