Toni Lähteenmäki ajoi tekniikkamurheista huolimatta SM-sarjassa kolmanneksi

Rata-autoilija Toni Lähteenmäki Viialasta sijoittui Chevrolet Camarollaan kolmanneksi FinRacen rata-ajon SM-sarjan Camaro-cupissa. 21-vuotiaan Lähteenmäen saldona oli neljä kakkossijaa ja kolme kolmossijaa. Yhden osakilpailun Lähteenmäki joutui jättämään kokonaan väliin moottorin rikkouduttua harjoituksissa. Kuudesta osakilpailusta kaksi ajettiin Virossa.

– En oikeastaan ole tulokseen tyytyväinen, koska meillä oli tekniikkavikoja. Voittoja ei tullut yhtään, vaikka lähellä olikin.

Kahtena edellisenä vuonna Lähteenmäki voitti tiiminsä rakentamalla Honda Civicillään Suomen mestaruuden v1600-luokassa. Isompaan ja tehokkaampaan Camaroon siirtyminen on merkinnyt ajajalle suurta hyppäystä.

– Auto on täysin erilainen ja vauhdit paljon kovempia. Camarossa on tehoja vähän alta 500 heppaa, kun Hondassa niitä on jotain 130.  Camarolla vauhti voi olla suoralla 260 kilometriä tunnissa, kun Hondilla se on 160–170. Kaksi ensimmäistä kisaviikonloppua meni ihan opetellessa. Loppukaudesta vauhti sen sijaan oli ihan hyvää.

Lähteenmäen mukaan uusi sarja on merkinnyt haastetta myös mekaanikkotiimille, johon kuuluvat Harri Toivonen, Esa Viitanen, Juha Salmi, Janne Lähde, Sulo Salonen sekä Tonin isä  Pasi Lähteenmäki ja isoisä Arto Lähteenmäki.

– Osien pitää olla kaikilla samanlaiset. Kyllähän se aika haastavaa oli, kun ei ollut kokemusta tuollaisesta. Vaikka tekniikkavikoja oli paljon, tiimi teki hyvää työtä.

Camaro-cupin voiton vei Formula 1 -testikuljettajanakin ollut ja ammatikseen kilpaa ajanut Jari Nurminen.

Toni Lähteemäki on neljännen polven autourheilija. Isä Pasi on moninkertainen rata-autoilun Suomen mestari, myös isoisä Arto on ajanut radalla ja isoisän isä Hugo Lähteenmäki rallia.

Ulkomaan radat kiinnostavat

Jatkossa Lähteenmäki toivoo pääsevänsä testaamaan taitojaan ulkomaille.

– Jos rahaa vaan löytyy, olisi hienoa lähteä ajamaan ulkomaille edes yksi kisa, jos ei koko sarjaa. Kova hinku olisi sinne kokeilemaan, mihin vauhti riittää. Esimerkiksi Ruotsissa ja Tanskassa Camarolla ajetaan kovatasoiset sarjat. Siellä mennään taas astetta kovempaa kuin täällä.

Lähteenmäki arvioi yhden kisaviikonlopun ulkomailla nielevän tuhansia euroja. Ajaja kiittelee nykyisiä tukijoitaan ja isäänsä, jotka ovat mahdollistaneet ajamisen.

– Sponsoreita olemme saaneet jonkin verran, mutta ainahan niitä enemmän tarvitsisi olla.

Talvella Lähteenmäki aikoo pitää ajotuntumaa yllä Valkeakosken-Toijalan Seudun Urheiluautoilijoiden jääradalla Toijalan Satamassa.

Ajamisen ohella Lähteenmäki työskentelee oppisopimuksella Akaan Muuraus ja Laatoitus Oy:ssä tavoitteenaan valmistua rakennusmieheksi.
 

 

  Toni Lähteenmäki Ahveniston radalla. Kuva Mika Mäki/Mainostoimisto Ajaton Oy.

Toni Lähteenmäki Ahveniston radalla. Lähteenmäki oli kisassa toinen.  Kuva Mika Mäki/Mainostoimisto Ajaton Oy.

 

Toni Lähteenmäki yhdessä mekaanikkojensa kanssa.
Toni Lähteenmäki (oik.) yhdessä mekaanikkojensa kanssa, vasemmalta  Juha Salmi, Harri Toivonen, Esa Viitanen ja Pasi Lähteenmäki. Kuva: Sanni Laine.