Tuoreena rakentajana olen pitänyt tärkeänä sitä, että voisin hankkia alan palveluita ja tuotteita paikallisilta yrittäjiltä. Olen ajatellut, että suuret toimijat pärjäävät kyllä, mutta pienyrittäjillä tekee tiukkaa. Kauniista ajatuksista huolimatta en ole enää aivan varma, onko ajatukseni ratkaisuna oikeansuuntainen.
Ongelmana tuntuu olevan se, että osalla rakennusalan pienyrittäjistä ja toimijoista ei ole mitään käsitystä siitä, mitä tarkoittaa asiakkaan palvelu, yhteiset sovitut pelisäännöt ja hyvä yhteistyö. On sitten kyseessä aikataulut, hankinnat, laskutus tai joku muu.
Mitä lupaat ja puhut, toteuta myös se äläkä siististi keksi verukkeita asioille. Esimerkiksi huomenna ei voi olla ensi viikolla. Ihmetyttää, miten vaikeaa voi niin sanotulle ammattilaiselle olla se, että rakentaa tuotantonsa tai palvelunsa resurssiensa mukaiseksi. On aivan turha surra ja valittaa, miksi suuret toimijat jyräävät altaan pienet, jos näin yksinkertaista asiaa ei saada ratkaistua. Ehkäpä isoilla toimijoilla on työyhteisön asenne kunnossa. Suuri innostus vaikuttaa haluun, jaksamiseen ja oman ammatin tulokseen. Menestymiseen.
Siis toimitaan sen mukaan mitä sovittiin ja puhuttiin.
M. J. Heinonen