Akaan kaupungin kulttuuri- ja sivistyspalvelut ovat mukana Kulttuurikeskus Pii Poon koordinoimassa taiteesta työtä ja kulttuurista hyvinvointia eli TATKU -hankkeessa. Akaasta hankkeessa on mukana Arvo Ylpön koulun kaikki luokka-asteet esikoululaisia myöten. Pilotin suunnittelu käynnistyi Kulttuurikeskus Pii Poon toiminnanjohtajan Pilvi Kuidun ja koulun asiantuntijoiden aloitteesta. TATKU -hankkeen rahoituksesta vastaa Opetus- ja kulttuuriministeriö ja hankkeessa mukana olevat kumppanit sekä kulttuurikeskus Pii Poo. Pilotin tavoitteena on löytää monistettavia tapoja toteuttaa kulttuurikasvatusta osana akaalaisten lasten koulupäivää.
– Taide tekee ihmisille hyvää, siitä on tutkittua tietoakin. Ainakin lapsille kulttuurikompetenssista on ollut hyötyä esimerkiksi sosiaalisten tilanteiden lukutaidon kehittymisessä. Vaikka tietenkään sellaista lupausta ei voida antaa, että taide tekisi meistä parempia ihmisiä, Kulttuurikeskus PiiPoon toiminnanjohtaja Pilvi Kuitu toteaa.
Alun perin pilottia suunniteltiin otettavaksi tasapuolisesti käyttöön sekä Akaan suurimmassa alakoulussa Keskustan koululla että Arvo Ylpön koululla, mutta Keskustan koulun sulkeminen muutti suunnitelmat.
Arvo Ylpön koulun jokainen luokka saa tämän syyslukukauden aikana yhteensä kolmen tunnin mittaisen kulttuurikasvatuskokonaisuuden, joka yhdistää taidekasvatusta ja opetussuunnitelman aihepiirejä ja tavoitteita.
– Pilottihanke noudattaa meidän opetussuunnitelmaa, ja nyt meneillään on osallistuvien luokkien aikataulutus. Ykköset ja kakkoset ovat jo mukana menossa, ja olemme tässä mielenkiinnolla mukana, Arvo Ylpön koulun rehtori Visa-Matti Vuoristo kuvailee hankkeen käynnistyessä.
Työpajoja ohjaavat taidekasvatuksen ammattilaiset, joista yksi on Tatku-hankkeen akaalainen koordinaattori, teatteritaiteen moniosaaja Riku Laakkonen. Laakkonen aloitti sirkussanataidetyöpajaopetuksen yhdessä sosiaalisen sirkuksen taitajan Kaisa Hietaniemen kanssa viime viikolla. Kuluneen viikon tiistaina Arvo Ylpön koulun liikuntasalissa sirkustaitojaan pääsivät kokeilemaan A-luokan ykkösluokkalaiset opettajansa Anne Uimin kanssa. Salissa tehtiin muun muassa Aapisen kirjainten mukaan muun muassa mopoja, mentiin akrobatiahippaa ja harjoiteltiin muun muassa diabolojen ja kukkakeppien hallintaa.
Naamioita Akaan päättäjille
Esikoululaisille on tänä syksynä luvassa monialataiteilua punk-taustaisen kuvataiteilija Pauliina Pesosen opastamana, kakkosluokkalaisille äänityöpajaa rock-muusikko Piritta Vartolan kanssa ja kolmosluokkalaiset pääsevät tanssimaan akaalaisen yhteisötanssija Satu Lankisen opissa. Arvo Ylpön koulun nelosluokkalaiset pääsevät osallistumaan valtakunnalliseen Taikalamppu -projektiin, jossa valmistetaan erilaisia naamioita, joiden avulla lapset pääsevät pohtimaan, miten lait ja päätökset vaikuttavat jokaisen kansalaisen elämään. PiiPoossa syntynyt idea huipentuu Lapsen oikeuksien päivänä 20.11., ja hanketta suojelee kulttuuriministeri Paavo Arhinmäki.
– Näitä naamiota syntyy tässä projektissa satoja, ja niitä on tarkoitus lähettää presidentille, kaikille kansanedustajille, kuntien ja kaupunkien päättäjille sekä virkamiehille, Riku Laakkonen kertoo.
Viidesluokkalaiset pääsevät vierailemaan Jaana Karin toivomuksesta Veturimuseoon, jossa luvassa on ohjattuja ja draamallisia kierroksia. Tavoitteena on, että tulevaisuudessa museovierailu olisi mukana opetussuunnitelmassa.
– Tarkoitus olisi, että vierailut tehtäisiin esimerkiksi vuorovuosin, ei tämän tarvitsisi koskea tässä laajuudessa kaikkia vuosiluokkia. Akaan sivistysjohtaja Jukka Oksa voisi ottaa tästä kopin ja miettiä, mitä resursseja tällaisen toteuttamiseksi olisi, Riku Laakkonen tarkentaa.
Pilottihanke loppuu tammikuussa 2014, jolloin tuloksia on tarkoitus koota kaikkien akaalaisten koulujen hyväksi.
– Tavoitteena on luoda jonkinsorttiset kulttuurirappuset Akaan kouluihin, jotta jatkossa voisimme toteuttaa pilottihankkeessa opittua ilman vierailevia tähtiä, rehtori Visa-Matti Vuoristo selventää.
Samantapaista työtä on tehty Lempäälän kouluissa jo seitsemän vuoden ajan, joten toiminnanjohtaja Pilvi Kuitu toivoo, että taide tulee Akaan kouluihinkin jäädäkseen.
– Tarkoituksemme on ottaa tästä oppia puolin toisin, koulun arkea kunnioittaen. Tulossa on koulutusta opettajille, ja keräämme opettajien ja oppilaiden kokemukset ja palautteet yhteen, jotta tiedämme, miten tällaista olisi mahdollista jatkaa Akaan kaupungissa tulevaisuudessa, Riku Laakkonen täydentää.
Itsekin junantuoma akaalainen, Riku Laakkonen uskoo että toteutuessaan kulttuurikasvatusohjelma voisi olla yksi Akaan muuttovoimatekijöistä.
– Tämä edellyttää tietenkin ohjelman kirjaamista sekä koulujen opetusohjelmiin sekä kaupungin strategiaan. Taiteilijoiden tuominen kouluun pitäisi olla nykypäivänä jo jonkinlainen itseisarvo. Opettaja on aina opettaja, ja lastenkin on virkistävää olla tekemisissä myös muiden ja erilaisen maailmakatsomuksen omaavien aikuisten kanssa. Alan ammattilaisten toiminnassa painottuu ilmiselvästi myös laatu, vuodesta 2006 Kulttuurikeskus PiiPoota Lempäälän Ideaparkissa pyörittänyt Pilvi Kuitu tähdentää.
Arvo Ylpön koululla toteutettavien työpajojen sisällöt on suunniteltu yhteistyössä muun muassa Veturimuseon, Mediakasvatuskeskus Metkan, Pii Poon sekä koulun opettajien ja koulun pilottityöryhmän kesken. Oppilaiden huoltajille TATKU-hanketta esitellään ensi viikon torstaina 12. syyskuuta järjestettävässä vanhempainillassa, joka alkaa koululla kello 18. Paikalla on tuolloin koulun väen lisäksi myös hankkeen koordinaattori Riku Laakkonen.