Marraskuussa 1954 tehtiin Akaassa paikallislehtihistoriaa. Silloin vuodesta 1916 Toijalan Sanomina aloittanut ja vuodesta 1948 Toijalan Seutuna jatkanut tilattava paikallislehti muuttui 2-päiväiseksi julkaisuksi. Kustantaja ja lehden legendaarinen päätoimittaja Sulo Palmu vastasivat ajan haasteeseen, tekivät harkittuja tekoja vahvistamalla modernisti lehden vaikuttavuutta ilmestymispäiviä ja henkilökuntaa lisäämällä. Sulo Palmun johdolla Toijalan Seutu nousi vahvaksi paikalliseksi mediataloksi seuraamalla aikaansa.
Jo akaalaisen paikallislehdistön historia osoittaa, että media-alan myllerrys on jatkuvaa. Lukijaa lähinnä oleva paikallislehti on yhtä lailla alan myllerryksissä mukana, vieläpä voimakkaammin, kuin muu media. Samaan aikaan on pidettävä lujasti kiinni perinteistä – arjesta – ja seurattava alan muutosta. Paikallislehti on yhtä aikaa uusi ja vanha.
Jotta media-alalla toimiminen ei menisi rutiiniksi, on seurattava myös sitä, mitä alla ei tapahdu. Tänään olemme suomalaisessa lehdistössä joka paikassa siinä tilanteessa, että tilaus- ja ilmoitusmarkkinat eivät ole enää vuosiin kasvaneet toivotulla tavalla. Media-alalla kuolemat ovat jo tosiasia. Aikakauslehtiä syntyy ja kuolee, paikallisradioita yhdistellään ja lehtitalojen organisaatioita yhdistellään, koska alan kannattavuus on tipotiessään.
Helmikuussa 1996 akaalaisessa paikallislehtihistoriassa käännettiin jälleen uusi lehti, kun Toijalan Seutu ja Viiala-Lehti (Viiala-Toijala-Kylmäkoski Lehti) fuusioituivat. Markkinoilla hiipuminen lopetettiin ja tartuttiin harkiten hetkeen. Samalla oivallettiin, että Akaan kaupungin perustaminen jo vuosikymmenen aikana on sittenkin mahdollista. Akaan Seutu jatkoi edeltäjiensä työtä lamasta nousevassa Suomessa. Suomen menestymiselle ei näyttänyt olevan esteitä, olihan lippulaivana kansallinen ikoni Nokia.
Tänään media-ala ei ole vain ulkoa tulevien haasteiden edessä. Suomessa on meneillään ennennäkemätön median sisäinen murros. Perinteistä mediaa, painettua sanomalehteä, haastaa nyt internet mahdollisuuksineen. Sosiaalinen media on tullut osaksi ihmisten arkea. Facebook on myös kanava paikallisuuteen. Yhä useammalla meistä on iPad, jossa on auki jokin reaaliaikainen kanava. Kännykkä on yhä useamman avain tietoon, ei enää pelkkä puhelin. Tieto ei ole enää median hallittavissa. Siitä kopin ottaa nopein, useimmiten sosiaalinen media.
Paikallislehti Akaan Seutu haluaa jatkossakin olla akaalaisen mediakentän ykkönen uutisissa ja kansalaiskeskustelussa. Kehitämme sekä paperilehteä että www-sivujamme. Keskiviikkona 25. syyskuuta ilmestyy ensimmäinen uusi Akaan Seutu. Jatkossa sisällöltään hyvin monipuolinen Akaan paikallislehti ilmestyy paperilla kerran viikossa keskiviikkoisin. Samaan aikaan monipuolinen www-sivustomme kasvaa näköislehtineen jokapäiväiseksi uutishuoneeksi, jossa toimintansa aloittaa myös nettitelevisio AKAA ON TV. Kuin pisteenä i:n päällä tuotamme jatkossa uutisia myös mobiiliin. Muutokset ovat harkittuja tekoja, joiden keskipisteessä on lukija.
Vuonna 2016 olemme seuraavan kerran merkkipaalulla, kun vietetään akaalaisen median juhlavuotta, sillä paikallislehti Akaan Seutu täyttää tuolloin 100 vuotta. Nyt Akaan Seutu kutsuu kaikkia ystäviään rakentamaan paikkakunnalle vahvaa paikallismediaa.