Kaupunki lähestyy Konhoa pohjoisesta

Jos rekka lähtee Yritys-Konhon alueen pohjoisesta liittymästä vasemmalle, voi ylämäkeen nousu olla liukkaalla kelillä hankalaa.
Jos rekka lähtee Yritys-Konhon alueen pohjoisesta liittymästä vasemmalle, voi ylämäkeen nousu olla liukkaalla kelillä hankalaa.

Akaan kaupunki pääsee todennäköisesti syksyllä rakentamaan noin 250 metrin verran Täysperävaununtietä pohjoisesta kohti Yritys-Konhon teollisuusaluetta. Nykyisestä Hirsikankaan jäteaseman risteyksestä, läheltä uutta paloasemaa alkava Täysperävaununtie on lähes 180 hehtaarin alueen läpi kulkeva kokoojatie. Sen toinen pää on Toijalassa Savikon alueella.

– Paloaseman päästä tulevan sisääntuloväylän katusuunnitelmaehdotus on nyt nähtävillä, ja se on todennäköisempi kulureitti ainakin alkuvaiheessa. Jos ehdotuksesta ei tule muistutuksia ja se menee elokuun teknisessä lautakunnassa läpi, pääsemme kilpailuttamaan sisääntuloväylää. Sen jälkeen sitä pystytään tänä syksynä tekemään kaava-alueen rajalle, kertoo kaupungin rakennuttajainsinööri Leena Huovinen.

Täysperävaununtie on pientä kulmausta lukuun ottamatta kaupungin mailla, mutta rakennustyöt on lopetettava kaava-alueen rajalle, koska yksi maanomistajista on valittanut kaavasta korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

Syy sille, että kaava-aluetta lähestytään pohjoisesta, on Savikon alueen pehmeä ja vetinen maaperä Täysperävaununtien toisessa päässä. Kaupungin tekninen toimi on teettänyt maatutkauksia tielinjausten kohdalla, ja Leena Huovisen mukaan Täysperävaununtien eteläpään alue vaatii vielä kovasti suunnittelua ennen kuin sitä pystyy toteuttamaan.

– Se on paikoin erittäin haasteellista. Alustava varma tieto on, että ainakin 150 metrin matkalla on viitisen metriä liejuista savea ja pohjavesipinta korkealla. Kun tehdään lisäkairauksia, tiedetään tarkemmin, kuinka paljon ja kuinka pitkältä matkalta näin on. Elokuun lopussa olemme viisaampia, ja suunnitelmia pitää olla viimeistään lokakuun teklassa.

Täysperävaununtietä ja muita katuja suunnitellessa pitää huomioida, että alueelle voi tulla erikoiskuljetuksia ja raskasta liikennettä, joten kevyillä rakenteilla ei selvitä.

– Paalutuksista varmaan joudutaan puhumaan, mutta mikä on halvempaa, kaivaminen kovaan pohjaan vai paalutus, sitä vertailua ei ole vielä voitu tehdä. Nyt vasta ruvetaan ynnäämään kustannuksia, Leena Huovinen kertoo.

Hän ei usko, että Yritys-Konhon asemakaavaa on tarpeen muuttaa.

– Ei varmaankaan. Kaikkihan saadaan rakennettua, mutta mihin rahaan, siihen en ota kantaa. Selvitän, mikä on se raha, millä nämä saadaan toteutettua. Päättäjien ja kaavoittajan pitää keskustella teknisistä ratkaisuista.

Täysperävaununtie kulkee Yritys- Konhon halki lähes kokonaan kaupungin omistamalla maalla. Valituksen vuoksi kokoojatietä voidaan rakentaa vain kaava-alueen rajalle saakka. Pohjoisessa maa kantaa, mutta Savikon-päässä on pitkän matkaa pehmeää.
Täysperävaununtie kulkee Yritys- Konhon halki lähes kokonaan kaupungin omistamalla maalla. Valituksen vuoksi kokoojatietä voidaan rakentaa vain kaava-alueen rajalle saakka. Pohjoisessa maa kantaa, mutta Savikon-päässä on pitkän matkaa pehmeää.