Pauli Wiklund on ihastunut vanhoihin menopeleihin

Kylmäkoskella asuvalla PauliWiklundilla on varsin erikoinen matka-auto. Hän kiertää avovaimonsa kanssa erilaisissa tapahtumissa Bedford-merkkisen kuorma-auton kanssa. Sen lavalle hän on rakentanut ulkoisesti TVH:n eli taannoisen Tie- ja vesirakennushallituksen työmaakoppia muistuttavan asumuksen.

Viimeksi Wiklund osallistui vanhan ajan maa- ja metsätalousnäyttelyyn Vanhan Savotan tilalla Pälkäneellä 13. heinäkuuta. Autoon pääsi tutustumaan, ja Wiklund kertoi mielellään siitä kaikille kiinnostuneille.

Tapahtumassa oli muun muassa esillä monenlaisia vanhoja kulkupelejä ja työvälineitä. Myös työnäytöksiä järjestettiin siitä, kuinka töitä on tehty menneinä aikoina. Teemana oli pientilan elämää.

Polttopuun kuskaamisesta se lähti

Wiklund muistelee lapsuuttaan Varrasniemessä Viialassa.

– En ole ikinä ollut ammattiautoilija, mutta vastaavaan Bedftord-merkkiseen autoon jouduin tai oikeammin pääsin tutustumaan, kun isäukko sai aikoinaan auton lainaksi, kun piti kuskata polttopuita kotiimme. Isällä ei ollut kuorma-autokorttia mutta minulla oli, joten toimin kuskina, Wiklund kertoo.

Kun hän neljännesvuosisata myöhemmin sattumalta näki netissä vastaavan auton myynti-ilmoituksen, niin se oli menoa, ja kaupat tehtiin heti.

– Olin ihan että hellurei, nyt löytyi samanlainen auto.

Auto on vuosimallia 1967. Wiklund kunnosti auton veteraaniautoksi. Tätä termiä hän käyttää, sillä kyse ei ole museoautosta, mutta veteraanin ikään menopeli on jo ehtinyt. Parina viime vuonna sillä on tullut ajettua viitisentuhatta kilometriä vuodessa.

Fasiliteetit kunnossa kopissa

TVH:n kopin Pauli Wiklund rakensi kierrätysmateriaaleista. Hän kävi katsomassa mallia siihen automuseo Mobiliassa Kangasalla. Mitään lupia rakennelmalle ei tarvittu, koska kyse on kuorma-auton lavalla kuljetettavasta irtaimesta materiaalista.

Vastaavia TVH:n kopilla varustettuja autoja on Suomessa Wiklundin mukaan tällä hetkellä yhteensä neljä. Kopit on pitänyt rakentaa itse, sillä alkuperäisiä ei ole enää saatavilla.

Matka-auton koppiin mahtuu kaksi sänkyä, nestekaasulla toimiva jääkaappi ja kemiallinen toiletti. Kopin ulkopuolella lavalla on kaikenlaista vanhaa rekvisiittaa kuten kaksi maitotonkkaa sekä vanha porsaidenkuljetuslaatikko. Ne ovat myös hyötykäytössä.

Nykyvempeleet liian teknisiä

Wiklund on Veteraanikuorma-autoseuran eli lyhyemmin Vetkun sihteeri. Se on valtakunnallinen vuonna 1987 perustettu järjestö.

Kiinnostus vanhoihin autoihin on yhdistelmä tekniikkaa ja tunnetta.

– Ehkä se, että nykyiset autot ovat niin teknisiä, ettei tällainen tee se itse -mies pysty niiden kanssa temuamaan ja touhuamaan. Ja liittyyhän niihin muistoja.

Vetkussa onkin Wiklundin mukaan yhteinen tekemisen henki, jota hän arvostaa sekä kunnioitus sitä kohtaan, että joku on kovalla työllä aikoinaan ansainnut elantonsa vaikkapa juuri Bedford-merkkisellä kuorma-autolla.

Pauli Wiklund on itse jo eläkkeellä. Hänellä on takanaan neljännesvuosisadan yrittäjäkokemus ennen eläkkeelle jäämistään. Koneteknikon koulutuksen hankkinut mies väänsi Viialan Muotometalli -nimisessä yrityksessään omien sanojensa mukaan monenlaista kippoa ja kuppoa eli painosorvaustuotteita kuten suodattimien osia ja kansia, lampunvarjostimia ja kullanhuuhdontavaskooleja.

Vanhat velkakirjat kopin sisustuksena

Yrittäjänä elantonsa ansaitseminen ei ollut aina helppoa. Mutta kun 1990-luvun alun lamasta selvisi niin silloin tuntui, että mikään ei enää kaada. Markan devalvointi kasvatti entisestään firman lainoja.

– Olen tapetin sijaan päällystänyt yhden kulman TVH-kopistamme vanhoilla velkakirjoilla. Niissä on yksi yhteinen tekijä: ne ovat mitättömiä eli lainat on saatu maksettua. Lamasta selviämistä voisi kutsua yrittäjän korkeakouluksi, ja olen terveellä tavalla ylpeä siitä, että yritykseni pärjäsi.

– Eräs seppä sanoi minulle aikoinaan elämänviisauden, jota en ikinä unohda. Kyllä saa mitä tahtoo kunhan riittävästi haluaa. Pitää uskoa tekemiseensä ja olla sitkeä.

Enimmillään Wiklundilla oli yrityksessään neljä työntekijää.

Myös venemiehiä

Eivät ainoastaan vanhat autot ja traktorit vaan myös veneily ovat Wiklundin sydäntä lähellä. Yksi merkkipaalu hänen elämänsä varrella oli se, kun hänen aloitteestaan perustettiin venekerho Viialan Hopea-Ankkuri. Hänelle on myönnetty kerhon kunniajäsenyys.

Mies kilpailikin veneellä aikoinaan erilaisissa kisoissa sekä Suomessa että Ruotsissa. Menestystäkin tuli. Nyt eläkeläisen elämän suola ovat mökkeily Sääksjärvellä sekä itse tuunatun auton kanssa matkailu.

 

Leo Ratinen näytti mallia, kuinka naulaa taotaan.
Leo Ratinen näytti mallia, kuinka naulaa taotaan.
Pellavaa kehränneen Auli Luopioisen mukaan rukilla kehräämisestä on tullut muoti-ilmiökin.
Pellavaa kehränneen Auli Luopioisen mukaan rukilla kehräämisestä on tullut muoti-ilmiökin.
Ratsastusta harrastavan Emmi Syrjän mielestä hevoset olivat tapahtuman parasta antia.
Ratsastusta harrastavan Emmi Syrjän mielestä hevoset olivat tapahtuman parasta antia.
Hernerokka ja muut huikopalat maistuivat Juhani Hämäläiselle (oik.) sekä lastenlapsille Einolle ja Ansalle.
Hernerokka ja muut huikopalat maistuivat Juhani Hämäläiselle (oik.) sekä lastenlapsille Einolle ja Ansalle.
Tukkien työstäminen vanhan ajan malliin keräsi katsojia.
Tukkien työstäminen vanhan ajan malliin keräsi katsojia.
Wiklundin seurana auton vieressä on nuori vetkulainen Dewrim Akkoyun.
Wiklundin seurana auton vieressä on nuori vetkulainen Dewrim Akkoyun.
Kopista löytyy muun muassa sängyt kahdelle hengelle.
Kopista löytyy muun muassa sängyt kahdelle hengelle.
Pauli Wiklund on itse rakentanut Bedfordin lavalle jäljitelmän vanhasta TVH:n kopista.
Pauli Wiklund on itse rakentanut Bedfordin lavalle jäljitelmän vanhasta TVH:n kopista.
Heinä meni työnäytöksessä kumoon viikatteiden avulla.
Heinä meni työnäytöksessä kumoon viikatteiden avulla.