Savonlinnan kaupunkikuvaan kuuluvat olennaisena osana valkokylkiset höyrylaivat. Ne eivät liikennöi enää saman varustamolipun alla, yhtiö teki komean konkurssin 1980-luvulla. Savolaiset pelkäsivät höyrylaivojen katoamista niin, että jopa kunnat hankkivat niitä omistukseensa. Tasaisesti Saimaata hyrräävä höyrylaiva on alueelle tavattoman tärkeä matkailuvaltti, mutta bisneksenä se on tavattoman vaikea. Muutamasta kuukaudesta pitää ottaa leipä koko vuodeksi.
Hannu Hildén kasvatti vesibussiyhtiönsä sisävesivarustamoksi Päijänteelle 1960- ja 1970-luvuilla. Kun koko perhe teki tarvittaessa ympäripyöreitä päiviä, toiminta saatiin juuri ja juuri kannattamaan. Hildén itse ei saavutuksistaan liiemmin nauttinut, vaan kaatui työnsä ääreen. Hänen elämäntyönsä kruunuksi voi sanoa höyrylaiva Suomen pelastamista laivastonsa lippulaivaksi. Suomi on vanha Päijänteen linjalaiva, jonka höytypilli ryyditti mökkiläisten ja talollisten arjet ja pyhät.
Akaan kaupunki on Suomen Hopealinja Oy:n osakas. Mukaan meneminen on osoittanut Toijalalta kauaskatseisuutta. Onhan meillä Satama, joten miksi ei siivu laivayhtiötäkin. Toijalan kauppala oli aikanaan perustamassa myös Visavuoren museosäätiötä. Täällä on ollut silloisilla päättäjillä matkailu-idea.
Säästämisvimmassaan kaupunginjohtaja Pauli Ihamäki irrotti kaupungin Visavuoren säätiöstä, vaikka mitään ei olisi tarvinnut tehdä. Vaikka Valkeakoski halusi järjestellä museonsa uusiksi, mukana olisi voinut roikkua persaukisenakin. Säätiö on säätiö. Samassa vimmassa Toijalan irtaantui Pirkanmaan Käsityöstä. Niin lähti kaupungista hyvin toimiva asema ja vaihtuvat näyttelyt sekä käsityökurssit. Kuka nyt korjaisi vanhat nallet?
Arkea oivaltavalla ja dynaamisella kaupungilla on matkailu-idea. Se nousee kaupungin arjesta ja halusta palvella kaupunkiin tulevia. Kaupungista ollaan ylpeitä, matkailu-ideatkaan eivät ole keksittyjä, vaan arjen helmiä. Kyllä Akaan matkailun voisi tapetin varaan rakentaa. Tapettia on täällä painettu iät ja ajat ja täällä on tapettimuseokin.
Matkailu on hyvin toteutettuna bisnes, mutta vaativa bisnes. Vaaditaan rohkeutta miettiä lamassa esimerkiksi Toijalan Sataman ehostamista niin, että matkailubisnes siihen tarttuisi. Satamaa on suunniteltu ihan tarpeeksi, nyt olisi jo toteutuksen aika. Sataman rautatieasema miljöineen pitää kunnostaa, muuten uimarannan rakennukset voi purkaa. Kesäteatteri kuuluu Satamaan, samoin lentopallokenttä. Uudet saunat ja suihkut tarvitaan, samoin kahvila/ravintola. Toimivassa vierasvenesatamassa on polttoainepiste.
Kun Sataman perusteet ovat kunnossa, annetaan yrittäjille mahdollisuudet vetää bisnes liikkeelle. He rakentavat toimivat yhteydet veneilijöihin, laiva- ja linja-autoliikenteeseen. Moottoritielle on saatava uimarantakyltti, joka ohjaa myös tietä matkustavat palvelujen piiriin. Satamassa nautitun paikallisista aineksista valmistetun lounaan jälkeen on vaikkapa tapettimuseon ja tapettiostoksien vuoro. Niin pittoreski tapettikauppa meillä on, että se innostaa ostamaan tapetteja, vaikka heti ei tapetoisikaan.