Päärata Helsingistä Tampereelle on Suomen vilkkain rataosuus. Vuonna 2011 tällä välillä tehtiin yli neljä miljoonaa junamatkaa. Tammikuussa 2013 tällä välillä kulki 71 junaa vuorokaudessa. Kun tähän lisätään Tampere–Turku –radan 610 000 junamatkaa, ja 20 junaa vuorokaudessa, nähdään, että Akaan kaupungin halki kulkee melkoinen valtasuoni. Tiedot käyvät ilmi Pirkanmaan rataverkon kehittämisen liikenteellisestä tarveselvityksestä kesäkuulta 2013.
Vuoteen 2035 mennessä pääradan liikenteen välillä Helsinki–Tampere ennustetaan kasvavan 35 prosenttia ja välillä Tampere–Turku 15 prosenttia. Vuonna 2030 ennustetaan Helsingistä Tampereelle kulkevan 91 junaa vuorokaudessa. Kasvu on sitä luokkaa, että sitä ei nykyinen rata niele. Tarvitaan ainakin kolmas raide Tampereelta Toijalaan. Tarvitaan myös Akaan strateginen kasvojenkohotus ja näkyvä oman paikan haltuunotto Helsinki–Hämeenlinna–Tampere –vyöhykkeellä. Meidän on osallistuttava ja otettava kantaa, sillä kukaan muu ei sitä puolestamme tee. On ikävää, että Valkeakoski on omin ratkaisuin linjaamassa itseään matkakeskusasiassa oppimestariksi, Etelä-Pirkanmaata olisi voinut ajatella kerrankin kokonaisuutena. Katsomalla karttaa, aika moni asia ratkeaa kuin itsestään.
Päärata on Akaalle erittäin tärkeä asia, eikä rataan liittyviä hankkeita pidä tässä taloudellisessa tilanteessa lykätä tai pahimmassa tapauksessa haudata. Akaan keskeinen sijainti hyödynnetään palveluja tarjoten. Toijalan rautatieasema ei tähän riitä, se on nyt jo hieman ajastaan jäljessä. Akaaseen on rakennettava kansallisten tai kansainvälisten yhteystyökumppanien avulla matkakeskus mitä pikimmin. Matkakeskus tukee oikein toteutettuna Akaan kasvua ja Toijalan keskustan palveluja. Nyt keskusta jää junasta nouseville sivuun, eikä asemalta ohjauduta luontevasti keskustaan.
Akaan hallitun kasvun on perustuttava päärataan ja moottoritiehen. Tänne on ylivertaiset yhteydet. Liikenneviraston kanssa on käytävä jatkuvasti neuvotteluja, jotta rata-aluetta saataisiin Viialan ja Toijalan kohdalla muuhunkin käyttöön, kun ratapihaksi tai raideratkaisua odottavaksi alueeksi. Ja onko todella niin, että yli pursuava puutavaran lastaus ja ratapölkkyjen säilytys ovat ainoita asioita, joita liikennevirasto Toijalaan armollisesti suo. Myös Viialassa ja Toijalassa on kerrostaloalueiden rakentaminen seisakkeen ja aseman tuntumaan oltava mahdollista.
Akaan luottamushenkilöt ovat saaneet eteensä talouden tasapainottamistyöryhmän esityksen karsittaviksi asioiksi. Miljoonien alijäämät vetävät kieltämättä vakavaksi. Veteraanipoliitikko Juhani Salin (sd) aprikoi viime viikolla valtuustossa, onko valtio tässä nyt kuin huomaamatta ohjaamassa kuntia yhteen. Vakavaa puhetta pitkään vastuussa olleelta päättäjältä. Juhani Salin ei periksi antaja, siksi häntä kannattaa kuunnella. Kun Akaa syksyllä saneeraa, on samalla tartuttava orastavaan kasvuun. Juustohöylällä ei ikävä kyllä enää pelasteta mitään, vain nykyisen palvelurakenteen osaava ja tiukka tarkastelu mahdollistaa nousun. Nousua ja kasvua auttaa pääradan ja moottoritien mahdollisuuksien rohkea pohdinta ja hetkeen tarttuminen.
Kommentointi on suljettu.