Diplomi-insinööri Niilo Hakkarainen johti Valkeakoskella Yhtyneitä Paperitehtaita vuosina 1970–1991. Hän peri Juuso Waldenilta pahasti rapautuneen konsernin, jonka lempinimenä oli Köyhtyneet Paperitehtaat. Hakkarainen säästi kaikesta ja nosti firman menestykseen. Johtajien matkat omin autoin ja lentokonein Valkeakoskelta Helsinkiin ja ties minne loppuvat. Kun toimitusjohtaja itse lähti kokouksiin junassa kansan parissa Toijalan rautatieasemalta, muut johtajat seurasivat kiltisti perässä. Ei ihme, että mies sai tittelin Nuuka-Niilo.
Lyhyt on ihmisen muisti Valkeakoskella, vai mitä voi päätellä seuraavasta.
”Sujuvista yhteyksistä pohjoiseen ja etelään johtuen Akaa ei ole Valkeakoskelle realistinen vaihtoehto asioinnissa, tavaraliikenteessä ja julkisessa liikenteessä. Valkeakoskelta katsottuna houkuttelevin rautatieasema löytynee tulevaisuudessakin Tampereelta vaihtoehdoissa esitetyn Toijalan matkakeskuksen sijaan. Valkeakosken rata tulee pysymään tavaraliikenteen käytössä. Rautatieliikenteen merkitys korostuu vaihtoehdoissa liikaakin, minkä vuoksi Valkeakosken ja erityisesti 130-tien roolia HHT-käytävän osana ei ole täysin huomioitu. 130-tien kehityspotentiaali ja liikenteellinen merkitys tulee huomoida maakuntakaavan valmistelussa.”
Kysymyksessä on Valkeakosken kaupungin vastaus Pirkanmaan liitolle Etelä-Pirkanmaan maankäytön rakennevaihtoehdot -raporttiin. Kiitos!
Valkeakoski on jäämässä Helsinki–Hämeenlinna–Tampere –akselilla sivuun ja se kaupungissa aistitaan. Valkeakosken ylimielinen asenne seutukunnalla on tuttua ja koettua, ja nyt se on oikein kirjoitettu ylös. Tarvitaan valtion todella kovaa ohjausta, että Akaan luottamushenkilöt tämän jälkeen taipuvat sote-uudistuksen tavoittelemaan yhteistyöhön Valkeakosken kanssa tai sitten Akaassa ollaan tyhmiä.
Sille ei nyt vain mahda mitään, että Akaa on Etelä-Pirkanmaan liikenteellinen keskus ja Valkeakoski tästä kaikesta sivussa. 3-moottoritie, päärata ja Turun rata kulkevat Akaan kaupungin halki. Köyhällä Akaalla on kerrankin jotakin jota voi ivata mennen tullen. Akaassa ideoidaan matkakeskusta, kun taas Valkeakoskella pohditaan mitä tehdään räjähtämispisteessä olevalle linja-autoasemalle.
Kun seudun yhteisöjä haluttiin miettimään kaikkea mahdollista taannoisten Valkeakosken asuntomessujen tueksi, messujen projektipäällikkö ilmoitti lähimpien rautatieasemien sijaitsevan Hämeenlinnassa ja Tampereella. Kun asiasta hänelle huomautettiin, totesi hän vastauksena: kuka nyt Toijalasta junaan nousee. Myönteistä kyllä, Toijalasta nousee väkeä junaan yhä enemmän ja enemmän.
Seutuyhteistyö on mielenkiintoinen asia. Se on täällä käytännössä yhteistyötä aluesairaalan ja ammattiopetuksen ympärillä. Kaikki muu on poliittista sanahelinää, sen varmisti Valkeakosken lausunto Pirkanmaan liitolle. On mielenkiintoista nähdä, kuinka Valkeakosken Seudun Kehitys Oy järjestellään uuteen uskoon tai sitten ei. Akaassa kannattaa miettiä hyvin tarkkaan, kuinka elinkeinoasiat järjestetään niin, että ne pysyvät Akaan ohjauksessa. Jos Vaske säilytetään, ainakin sen kotipaikka on oltava Akaassa – Etelä-Pirkanmaan keskuksessa.