Aamulehdessä on ideoitu Tampereen ratapihojen ottamista parempaan käyttöön eli rakennusmaaksi. Monitoimihallista mahtavine asuntoineen sen tuntumassa on puhuttu jo muutamat vuodet. Huippuarkkitehdit ovat sen hahmottaneet, ja jääkiekkomiehet ovat innostuneet. Nyt kisat ovat Helsingissä ja Tukholmassa, eikä Tampereen uuden hallin toteutuksesta ole mitään todellista ilmassa. Valituksia on toki käsitelty ja hylätty ja kaiketi kaavoitusta suunniteltu yksityiskohdittainkin.
Kukaan ei kiellä suuria unelmoimasta. Ajat vaan tahtovat olla taloudellisesti aika huonot miltei koko maailmassa ja erityisesti Euroopassa. Ei pääse Suomenkaan tilannetta kehumaan. Ollaan syöty monin paikoin enemmän kuin ollaan tienattu. Aletaan olla korvia myöten veloissa. Ne mokomat pitää joskus maksaa takaisin. Pääministeri tilaa Himaselta selvityksiä ja yrittää saada kuntauudistusta ja sote-soppaa järjestykseen. Siinä hymy hyytyy ja kannatus putoaa. Millähän rahoilla sitä kuvitellaan äkkiä raiteitten päälle kaupunkia rakennettavan?
Onpa sitä väläytelty, että Tampereen ratapiha siirrettäisiin Akaaseen tai Lempäälään. Kun alvariinsa matkustaa junalla Tampereelle, niin näkeehän sen miten ratapiha katkaisee Tampereen keskustan. Se vaan on niin laaja tuo ratapiha siellä Mansessa, ettei se oikein silmämääräisesti mahdu tänne Toijalaan. Meillä on jo ennestään puukasat ja betoniset ratapölkyt pienentämässä vapaata tilaa. Hyvä paikkahan tämä pääradan ja Turun radan risteys tietysti olisi, mutta aika ahdas on Tampereen nykyisen ratapihan siirtoon. Kun katsoo, mitä kaikkea rakenteita siellä Tampereella on, niin kyllä sen siirtämisessä mihin tahansa aikaa kuluu. Taitaa jäädä paikalleen.
Kolmannesta raiteesta Sääksjärveltä Toijalaan on puhuttu kymmenkunta vuotta. Kaiketi sen rakentamispaikka nykyrataparin toiselle puolelle on selvinnyt. Rakennetaanko yksi rata vai kerralla pari, on hieno akateeminen kysymys. Kyllähän kaikki lisää junavuoroja haluavat. VR:n pitäisi lähitulevaisuudessa ostaa uusia vetureita. Nyt se vähentää 700 ihmistä, eikä kuulemma tunnu missään, ainakaan palveluissa. Eläköityvien tilalle ei nuorempia palkata. Kävin aikoinani Rautateiden pääpaikalla rata-asioista puhumassa. Oli listalla tämä kolmas raide ja teollisuuskaavaan piirretty raide Konhon suuntaan. Vähän neuvos hymyili, kun vuosia kyselin. Periaatteessa suhtautuivat myönteisesti ja lupasivat rataa käyttää, kunhan kunta sen rakentaa.
Nämä hienot visiot kun tulevat lehtiin uutisina, nappaavat monet lukijat ne totena ja äkkiä toteutuvina. Minä tässä katselen junien kulkua tätä kirjoittaessani. Punainen väri on muuttumassa vihreäksi. Se on junarungoissa näkyvä muutos. Lähijuniin on tullut uutta kalustoa. Liput on hyvä ostaa netistä, ja niissä voi olla tarjoushyötyä, jos menee kauaksi. Pidän junassa matkustamisessa. Se näyttää kaikkein eniten pitävän minua Toijalassa tämän asunnon kanssa. Olen vaan tottunut siihen, että aika hitaat ovat nämä yhteiskunnan rattaat. Talous ratkaisee. Kaavoja on piirretty Toijalan ratapihan molemmille puolille. Jotain on vähän korjattu ja pari uutta omakotitaloa on rakennettu. Kerrostaloja ei ole näkynyt eikä kauppakeskuksia. Laitureiden kellot olivat pitkään puoli kaksi. Nyt ne näyttävät käyvän. Hiekotushiekat on kerätty ja vähän on siivottu.
Seurataan vaan junien kulkua rauhassa. Hyvä, kun kulkevat vielä ajallaan.
Pauli Ihamäki
Kirjoittaja on entinen Akaan kaupunginjohtaja ja nykyinen eläkeläinen