Akaan yläkoulujen ja lukion suuri yhteinen voimainponnistus tälle lukuvuodelle on ollut päihdetyö. Kuten toisesta tämän lehden jutusta voi lukea, on siihen liittynyt ns. hubu-kysely päihteiden käytöstä, ja toukokuussa on nuorisotoimen, seurakunnan, sosiaalitoimen, terveystoimen ja koulujen yhteinen päihdeputki. Erikoiset nimet hubu ja päihdeputki ovat jääneet elämään, vaikkei sen paremmin hubua eli huumebussia tai putkea olekaan. Työ on ollut myös näyttö yhteisestä huolesta ja halusta toimia nuorten hyväksi. Minusta tuntuu, että samanlainen halu on monella kuntalaisella, huoltajalla ja isovanhemmalla, mutta on vaikea löytää sitä kanavaa, jonka työn kokee vaikuttavaksi. Ison asian edessä tuntee helposti voimattomuutta.
Kysely paljastaa nuorten selvän myönteisyyden päihteisiin, etenkin kannabistuotteisiin. Myös terveysvaikutukset tiedostetaan, vaikka nuori ihminen ei olekaan ensimmäinen niitä havaitsemaan tai uskomaan. Tosiasioiden kertominen ja elämyksellinen toiminta vaikuttaa mielipiteisiin ja käyttäytymiseen, näin on uskottava. Päihdeputken valmistelussa ovat avainasemassa olleet nuoret, ja sanoman pitäisi olla rehellistä. Ajattelen edelleen niin, että mitä vanhemmaksi nuori selviää ilman kokeiluja, sen parempi.
On aivan oikein, että nuoret kertovat, jos ovat huolestuneita kavereidensa päihteiden käytöstä. Yleensä huolelle on aihetta. Päihteiden käytöstä on puhuttava, asiaa on arkipäiväistettävä. Kun koululla jutellaan nuoren ja hänen huoltajiensa kanssa, kuuluu asiaan puhua myös päihteistä. Asiaa ei tarvitse paisutella, mutta on tosiasia, että moni joutuu elämänsä aikana asian kanssa tekemisiin. Kuinka voit, mitä sinulle kuuluu, ovat kysymyksiä, jotka jokaisen aikuisen tulisi esittää nuorelle, vaikka arkipäivä ja opetus menevät vauhdilla eteenpäin.
Tupakointi ei hubukyselyn mukaan ole lukiolaisten ”suuri juttu”. Jo aiemmin on valtakunnallisissa tutkimuksissa todettu, että lukiolaiset eivät miellä tupakointia omaksi asiakseen, se ei ole lukiokulttuurin kiinteä osa. Aina tupakoijia kuitenkin löytyy. THL:n tutkimuksessa on havaittu, että tupakointi on Suomessa vähentynyt 16 vuoden aikana, mutta poikien nuuskaaminen on lisääntynyt.
Niin ja mitä sitten kuuluu lukion toiminnan yhdistämiselle ensi lukuvuodelle? Viialan opiskelijat ovat tutustuneet Toijalan tiloihin ja kaikki opiskelijat ovat kertoneet mahdolliset huolensa ensi lukuvuoden suhteen. Yhteisiä tilaisuuksia yksiköiden välillä on ollut aina: ryhmäytymiset, puurojuhlat, opiskelijakunnan järjestämät tilaisuudet jne. Viialan opiskelijat ovat ensi lukuvuonna luonnollisesti omissa ryhmissään, koska päätös on väliaikainen ja jotta kuljetukset toimivat järkevästi. Syventävissä kursseissa opiskelijat osin sekoittuvat. Ensi syksynä pystymme aloittamaan lukiossa saksan, ranskan ja venäjän opiskelun, koska valintoja on tullut riittävästi. Kielten opetus on yksi lukion perustehtävistä.
Ykköset aloittavat opiskelun iPadien kanssa. Tämä tarjoaa jatkossa mahdollisuuden sähköisten oppikirjojen käyttöön. Toistaiseksi ne ovat huomattavasti tavallisia kirjoja halvempia. Tämä osaltaan kompensoi iPadeista aiheutuvia kustannuksia. Sähköisten ylioppilaskirjoitusten osalta viimeisin tieto on, että ne aloitetaan syksyllä 2016 ja ensimmäiset kirjoitettavat aineet ovat saksa, maantiede ja filosofia. Toivottavasti tätä päätöstä ei enää lykätä.
Tuovi Ronkainen
Kirjoittaja on Akaan lukion rehtori.
Kommentointi on suljettu.