Hevosten määrä on lisääntynyt reippaasti viime vuosina ja sitä myöten myös hevosten näkyminen liikenteessä. Suomessa on 75 500 Suomen Hippokseen rekisteröityä hevosta, ja hummien kokonaismääräksi arvioidaan nykyään lähes 80 000 yksilöä rekisteröimättömät hevoset mukaan lukien.
Talleja on nykyään myös taajamissa, joten hevostelijat eivät voi useinkaan välttää kaduilla kulkemista hevosen kanssa, vaikka lopullisena suuntana olisivat metsäpolut.
Kaikki autoilijat eivät silti tiedä, miten hevonen pitäisi ohittaa tiellä turvallisesti. Ilmiöön on törmännyt myös Viialassa tallia pitävä Aino Laurila.
Hän korostaa sitä, että autoilijan pitäisi malttaa hidastaa vauhtia ja mahdollisuuksien mukaan vaihtaa toiselle kaistalle ohittaessaan hevosen tiellä. Hevonen ei välttämättä säiky autoa, mutta saaliseläimenä se saattaa kavahtaa kuullessaan tai nähdessään jotain ihmisen mielestä mitätöntä asiaa ojanpientareella. Silloin on vaaranpaikka, jos auto menee ohi kovin läheltä.
– Jokaisen hevosen voi opettaa jossain määrin liikennevarmaksi, siitä ei ole kyse. Mutta hevonen on eläin, jonka reaktioista ei ikinä tiedä, Laurila sanoo.
Hänen mukaansa kyse on nimenomaan autoilijoiden tietämättömyydestä, ei siitä, että nämä haluaisivat aiheuttaa kiusaa. Moni vanhemman polven edustaja osaa ottaa hevoset hyvin huomioon liikenteessä.
Hevonen on säikky eläin
Aino Laurilan tallilla on tällä hetkellä neljä hevosta, joista yksi on hänen omansa, muut ovat hänellä hoidossa. Hoidossa olevan lämminverisen hevon omistaja Anne Kuusela vertaa hevosta arkaan jänikseen, jos auto kiihdyttää ohi liian läheltä. Turvaväli pitäisi muistaa pitää, vaikka hidastaisikin hevosia kohdatessaan. Sekään ei ole hyvä, että jää autolla matelemaan hevosten kannoille peläten niiden ohittamista.
Paras ratkaisu on tasaisen rauhallinen ohitus pitäen riittävän turvavälin.
– Joskus kun näemme auton lähestyvän kovaa vauhtia, niin yritämme pyytää kuljettajaa hidastamaan nostamalla käden pystyyn. Autoilija saattaa vain morjestaa takaisin ymmärtämättä viestiä, naiset hymähtävät.
Laurila ja Kuusela ovat kohdanneet hevostensa kanssa vaaranpaikkoja autoilijoiden käyttäytymisen takia. Kun ohi ajanut bussikuski ei hidastanut, niin Aino Laurilan hevonen pelästyi ja meinasi peruuttaa auton alle. Tilanteesta selvittiin kuitenkin vahingoitta.
Naiset vertaavat hevosen kohtaamista liikenteessä myös hirven näkemiseen tiellä. Kukaan autoilija tuskin kiihdyttää vauhtiaan hirven kohdatessaan, mutta hevosen kohdalla näin joskus tehdään. Saatetaan jopa töötätä torvella, vaikka kyseessä on paitsi hevosen myös selässä tai kärryillä olevan ihmisen turvallisuus.
Kolarin sattuessa toki myös autoilijan menopeli voi vaurioitua.
Heijastimilla turvallisuutta
Myös hevosen kanssa liikkuvalla on velvollisuutensa. Pitää noudattaa varovaisuutta ja ottaa muu liikenne huomioon. Heijastimien avulla voi parantaa näkyvyyttä liikenteessä. Aino Laurila kertoo, että heijastinliivit ovat ratsastajilla yleisiä etenkin pimeään aikaan. Heijastimia käytetään myös esimerkiksi hevosten suitsissa sekä satuloissa.
Hevosen kanssa ei ole asiaa kevyen liikenteen väylille, ellei sitä ole erikseen liikennemerkillä sallittu. Maantiellä liikuttaessa käytetään tien oikeaa reunaa, paitsi jos hevosta talutetaan.
Mikäli hevosella on perässään kärryt, se rinnastetaan lain edessä ajoneuvoon.
– Hevosella on kuljettu ikiajat. Nykyihminen ei vain enää ole tottunut siihen, että niitä on edelleen liikenteessä. Joskus lapset rientävät innoissaan katsomaan hevosia kädet viuhtoen, ja sitten hevoset saattavat säikkyä. Mutta kyllä me kaikki mahdumme liikenteeseen kunhan muistamme suvaitsevaisuuden sekä sen, miten eläimiä pitää lähestyä, Laurila sanoo.