Julkisten hankintayksiköiden hankinnat lajitellaan tavara-, palvelu- ja rakennusurakkahankintoihin. Rakennusurakkahankinnat sisältävät käytännössä tavara- ja palveluhankinnat ja niiden lisäksi rakennusurakkahankintaan tulee vielä itse urakka omine kuvioineen.
Rakennusurakkahankinnat ovat monimutkaisia ja vaikeita hankintoja, eikä asiaa edesauta se, että hankintalainsäädäntö sopii hyvin huonosti rakennusurakoiden maailmaan. Urakkamuodosta riippuen rakennusurakkahankinnoissa suunnitelmat ovat kilpailutettaessa aina enemmän tai vähemmän keskeneräisiä, ja se vaikeuttaa varsinaisen hankinnan kohteen ja tarpeen hahmottamista.
Hankinta on mahdollista toteuttaa puolustus- ja turvallisuushankintalain mukaisena hankintana, jos puolustus- ja turvallisuushankintalaissa edellytetyt kriteerit täyttyvät. Mikäli hankinta sisältää salassa pidettävää tai kansallisen turvallisuuden vaarantavaa tietoa, se on mahdollista toteuttaa hankintalakien ulkopuolisena, salassa pidettävänä hankintana.
Salassa pidettävät hankinnat ovat puolestaan kaikista vaativimpia ja vaikeimpia hankintoja — hankintalait eivät muodollisesti luo raja-aitoja, mutta mielivallallakaan ei oikeusvaltiossa ole sijaa. Lisäksi turvallisuudesta ei voi tinkiä, eikä turvallisuuden vaarantava tieto saa levitä hankkeen tai sen elinkaaren missään vaiheessa. Myös juridiset perustelut hankkeen salassa pidolle on oltava kunnossa tai perästä kuuluu. Huomionarvoista on se, että julkisuuslaissa (laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta) ei mainita kansallista turvallisuutta suojattavana etuna.
Todennäköisesti eräissä hankintayksiköissä on huokaistu helpotuksesta, kun Ukrainan tilanteen myötä vihdoin kansallisen turvallisuuden takaamisen merkitys julkisissa hankinnoissa on tullut yleisempään tietoisuuteen. On hienoa huomata, että ihmiset pysähtyvät miettimään, mitkä tiedot oikeastaan ovat kriittisiä ja parhaassa tapauksessa ihmiset havahtuvat myös tiedon kasautumisvaikutukseen.
Usein julkisia hankintoja pidetään pakollisena pahana eikä hankintayksiköissä panosteta hankintaosaamiseen. Usein ajatellaan, ettei julkisten hankintojen tekemisessä ja toteuttamisessa ole mitään ihmeellistä.
Julkisten hankintojen parissa ja julkisiin hankintoihin liittyvässä juridiikassa ei kuitenkaan pärjää maalaisjärjellä tai maalaisjärjellisellä logiikalla. Olisi tärkeää ymmärtää, että juuri julkiset hankinnat, osaava ja toimiva hankintaorganisaatio koko skaalassaan, pitävät tämän valtion toiminnassa — niin normaali- kuin poikkeusoloissakin. Osaava ja toimiva hankintaorganisaatio on osa huoltovarmuutta.
Riikka Gallén
Kirjoittaja on julkisten rakennusurakkahankintojen juridiikan syövereissä työskentelevä varatuomari
Forum Akaa on Akaan Seudun kolumnisarja, jossa akaalaiset kirjoittajat tarkastelevat ympäröivää yhteisöä ja yhteiskuntaa