Lukutaidon opettaja on sparrannut yläkoululaisia tämän kevättalven – Koenumerot voivat nousta lyhyessäkin ajassa

17.04.2022 19:00

Lukutaidon opettaja Jaana Välimaata tulivat spontaanisti moikkaamaan kahdeksasluokkalaiset Klaus Pynnönen, Samuel Salmi, Timo Koitmaa ja Luca Hautamäki. Iloinen poikanelikkö halusi mukaan lehtikuvaan ja pääsikin, totta kai. Kuva Pekka Mustonen.

Lukutaito ei ole mikään pikku juttu. Sen ovat huomanneet Viialan yhtenäiskoulun seitsemäs- ja kahdeksasluokkalaiset, jotka ovat listanneet opettajan johdolla lukemisen hyötyjä. Lista on pitkä:

– Lukeminen muun muassa lievittää stressiä ja masennusta, viihdyttää ja kasvattaa sanavarastoa. Hyvä lukutaito antaa eväitä koulumenestykseen, auttaa arjen hallinnassa ja lisää valmiuksia työelämään, luettelee Viialan yhtenäiskoululla tänä kevättalvena toiminut lukutaidon opettaja Jaana Välimaa.

Vaikka lukutaidon opettajan pesti on vain väliaikainen eli tämän kevätlukukauden, jo muutamassa kuukaudessa on saatu tuloksia aikaan. Moni on treenannut juuri itselle sopivia läksyjenluvun ja kokeisiin valmistautumisen menetelmiä. Niiden avulla koenumerot ovat saattaneet nousta selvästi.

”Sopisi hyvin osaksi kaupunkistrategiaa”

Jaana Välimaa toivoo, että jatkossa lukutaito nostettaisiin Akaan kaupunkistrategiaan kuten Helsingissä on tehty. Nyt Akaa palkkasi yhden lukutaidon opettajan kummallekin Akaan yläkoululle opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämän rahoituksen turvin.

Lukutaidon opettaja Jaana Välimaa muistuttaa, että tiedon etsiminen on kaikissa lukuaineissa vaikeaa, jos lukutaito on heikko. Siksi lukutaitoa kannattaa treenata koko koulu-uran ajan. Kuva Pekka Mustonen.

– Taustalla on yleinen huoli lukutaidon heikkenemisestä. 15-vuotiaiden suomalaisten nuorten lukutaitoa mittaavat Pisa-testien tulokset ovat laskeneet vuodesta 2006 alkaen. Tuoreimmat tulokset ovat vuodelta 2018. Poikien lukutaito on tulosten mukaan merkittävästi heikompi kuin tyttöjen, hän toteaa.

Lukuilo voi löytyä, kun herätellään

Lukutaidon opettaja on pitkin kevättalvea työskennellyt pienryhmisssä, osallistunut reaaliaineiden tunneille ja tehnyt lukuaineiden sisällöistä selkeytettyjä materiaaleja opiskelun tueksi.

Jaana Välimaan mukaan moni oppilas tarvitsee lukuilon herättelyä myös vapaa-aikana.

– Kaikilla ei ole taitoja hankkia itselle sopivaa luettavaa, sillä oppilas voi katsoa vain sivumääriä eikä sisältöä. Kun oppilas saa lukea häntä itseään kiinnostavia kirjoja, hänelle jää positiivinen kokemus ja lukuinto kasvaa. Lukutaidon hankerahalla onkin tarkoitus hankkia kouluun eritasoisille lukijoille sopivia kirjoja.