Akaassa otettiin valtakunnallinen huoli lukutaidosta tosissaan – Lukuilon ja onnistumisen voi löytää pitkin koulu-uraa ja se näkyy koetuloksissa

17.04.2022 12:00

Opettaja Anne Huopaisen luotsaamat ekaluokkalaiset ovat oppineet ensimmäisen kouluvuoden aikana paitsi lukemaan, myös keskittymään ja antamaan tilaa toisen oppilaan keskittymiselle. Kuva Pekka Mustonen.

Akaan Seutu kutsuttiin kurkistamaan, mitä kaikkea Viialan yhtenäiskoulussa tehdään oppilaiden lukutaidon hyväksi. Lukutaidon teemapäivänä päästiin tutustumaan niin innokkaisiin ekaluokkalaisiin, esiteini-ikää lähestyviin viidesluokkalaisiin kuin yläkoulun valveutuneisiin kirjaharrastajiin. Myös lukutaidon opettajalla oli kerrottavaa.

Jos päivän perusteella lähettäisi koteihin viestin, se olisi: Olkaa hyvillä mielin, lapsenne ovat osaavissa käsissä. Jos voisi lähettää toisenkin viestin, se kuuluisi: Myös kotona lapsen lukutaitoa pystytään tukemaan monin eri tavoin. Jo se, että vanhemmat pitävät lukemista tärkeänä ja osoittavat sen, on lapselle todella tärkeä viesti.

Mutta sitten itse asiaan. Ekaluokkalainen Eemeli Tupala oli yksi innokkaimmista viittaajista, kun opettaja Anne Huopainen kysyi, mitä yhteistä on kirjalla ja kengällä? Vertaus oli jäänyt Eemelin mieleen aikaisemmilta oppitunneilta:

– Kirja on kuin kenkä. Pitää löytää itselle sopiva. Se ei saa olla itselle liian suuri eikä liian pieni. Sen pitää olla oikeaa lajia sille, joka sitä lukee.

Kirjaa voi lukea kolmella tavalla

Huopaisen luokalla on 21 oppilasta, joista poikia on 13. Lisäksi viikon aikana ryhmään kuuluu osan aikaa kolme erityisoppilasta. Huopainen toteaa, että elokuussa hänen luokallaan aloitti sekä sellaisia oppilaita, jotka jo osasivat lukea että heitä, jotka lähtivät hankkimaan lukutaitoa.

Välillä saa luvan kanssa ottaa vähän rennommin. Yhtenäiskoululla sai valita mieluisan kirjan luettavaksi kaverille ääneen. Kuva Pekka Mustonen.

Liikkeelle lähdettiinkin siitä, että kirjaa luettiin ensiksi kuvien avulla. Sitten siirryttiin tekstin lukemiseen, ja myös kolmanteen tapaan lukea kirjaa eli muistelemalla, miten tarina meni.

”Lukiossakin on varmaan hyötyä”

Nyt kun ollaan huhtikuussa, kaikki osaavat lukea. Moni ekaluokkalainen on lukenut jo koko joukon kirjoja ominpäin. Ekaluokkalaiset myönsivät, että kirjan kanssa on mukavaa rauhoittua. He epäilivät myös, että lukutaitoa tullaan tarvitsemaan esimerkiksi lukiossa.

– Onhan siinä lukio-sanassa se luki, perusteli Eemeli.

Kouluvuoden aikana ekaluokkalaiset ovat opetelleet muodostamaan oman lukemisen kuplan. Näkymättömässä kuplassa ollaan rauhallisesti ja keskitytään siihen, mitä luetaan. Parikuplassa luetaan puolestaan kaverille ääneen.

Anne Huopainen kertoi, että myös kirjasto on tullut oppilaille tutuksi paikaksi. Sieltä on löytynyt jokaiselle omia suosikkeja, jotka innostavat lukemaan.

Heli Mustonen