Metsäradalle mallia Ruotsista – Haaveilla saa, mutta joskus on osattava sanoa myös ei

16.02.2023 18:00

Yksi Tampere–Helsinki-välin suurnopeusradan linjausvaihtoehdoista kulkisi Akaassa Sontulantien yli kuvassa näkyvän risteyksen kohdalta. Kuva: Jarno Keskinen

Kansanedustaja Pauli Kiuru (kok) kirjoitti lämpimästi pääradan kuntoon laittamisen puolesta (AS 15.2.). Olen hänen kanssaan täysin samaa mieltä. Päärata vaatii mittavat remontit.

Valitettavasti kollega Kiuru unohti kirjoituksessaan mainita kokoomuksen vaihtoehtobudjetin vuodelle 2023, jossa todetaan: ”Lisää liikennettä raiteille: Kaksi miljardia tulevaisuuden nopeisiin yhteyksiin. Kokoomus pääomittaisi raidehankkeiden suunnittelua ja toteutusta varten perustettuja hankeyhtiöitä valtion omaisuudella. Valtion omaisuutta ei myytäisi, vaan omistus siirrettäisiin tukemaan hankkeiden etenemistä. Hankeyhtiöt saisivat kaksi miljardia omaa pääomaa, jonka turvin hankkeet saataisiin vauhdilla käyntiin.” Tätä samaa viestiä toisti myös kokoomusjohtaja Aleksi Jäntti haastattelussaan Akaan Seudussa.

Olen erittäin huolissani tästä linjauksesta. Suomen tiet ja radat ovat surkeassa kunnossa. Korjausvelka on kurottava umpeen. On utopiaa kuvitella, että Suomi tällaisessa taloudellisessa tilanteessa kykenisi investoimaan miljardeja suurnopeusratoihin, jotka myös ministeriöt ovat todenneet kannattamattomiksi. Lisäksi metsäradalla olisi kohtalokkaita vaikutuksia alueen kuntien elinkeinoelämään, elinvoimaan ja luontoarvoihin.

Naapurimaamme Ruotsi onneksi tajusi laittaa vastaavat ratahankkeensa jäihin. Toivottavasti myös meiltä Suomesta löytyy rohkeutta tähän. Haaveilla saa ja pitää, mutta joskus on osattava sanoa myös ei.

Jouni Ovaska

Kansanedustaja (kesk)

Lue myös:

Päärata kuntoon – Metsärata on epärealistinen

Kommentointi on suljettu.