Tieisännöitsijöiden ammattikunta löytyy vain Suomesta – Akaalainen Elina Talonen-Ojanperä oli yksi alaa opiskelevista

27.03.2022 14:00

Yksityisteiden asioita hoidetaan usein talkoovoimin, mutta jos aktiivisten toimijoiden joukko vähenee ja vanhenee, vapaaehtoisia ei välttämättä enää löydy. Vaihtoehtona on palvelun ostaminen.

Suomen Tieyhdistys on vuodesta 2003 kouluttanut tieisännöitsijöitä, jotka ovat erikoistuneet yksityistieasioihin. Tieyhdistyksen mukaan Suomi on ainoa maa, jossa on tällainen osaajakunta.

Tieisännöinti eli Tiko-koulutettuja on jo yli 300. Yksityistieasiantuntija Teuvo Taura Suomen Tieyhdistyksestä kertoo, että osa koulutetuista on jo ehtinyt eläköitymään. Aktiivisesti toimivia on tällä hetkellä noin 200. Päätoimisia tieisännöitsijöitä on muutamia kymmeniä.

Parhaillaan käynnissä olevalla kurssilla on 28 opiskelijaa, joihin kuuluu myös akaalainen Elina TalonenOjanperä. Talonen-Ojanperä suunnittelee tekevänsä tieisännöintiä jatkossa sivutoimena. Hän opiskelee parhaillaan myös liikenneinsinööriksi Hämeen ammattikorkeakoulussa.

Tieisännöintikoulutuksen pääteemoihin kuuluu muun muassa lainsäädäntö, tiekuntahallinto, kuntien ja muiden viranomaisten tehtävät, toimitukset, maaoikeuden toiminta, teiden kunnossapito ja parantaminen.

– Perustehtäviin kuuluvat neuvonta, vuosittaisten maksuunpanoluetteloiden teko, tiemaksujen laskutus, vuosikokouksen koollekutsuminen ja tarvittaessa kokouksissa puheenjohtajana ja sihteerinä toimiminen. Tieisännöitsijä hoitaa myös yhteydenpidon viranomaisten kanssa ja tekee tarvittaessa yksityistieavustushakemukset, Talonen-Ojanperä luettelee.

Ostettavien palvelujen laajuus on tiekunnan päätettävissä. Tieisännöitsijä voi laskea myös tieyksiköt ja kilpailuttaa urakat.

– Tieisännöitsijä on tiekunnan työrukkanen, Talonen-Ojanperä sanoo.

Koulutus kestää kolmisen kuukautta, ja siihen kuuluu webinaareja, lähiopetusta ja välitehtäviä. Kurssi päättyy loppukokeeseen, johon Talonen-Ojanperä osallistuu maaliskuun lopussa.

Elina Talonen-Ojanperä on kurssilla, jolla koulutetaan tieisännöitsijöitä. Kuva: Tarja Antola