Rengasmerkinnät kertovat paljon, jos kuljettaja ymmärtää niiden kieltä – Mitä rengasmerkinnät tarkoittavat?

Vaikka kuluttaja teettäisikin renkaiden kausivaihdot rengasliikkeessä, on tärkeää vaatia, että pois alta otettavien renkaiden paikat merkitään ja että alle laitettavat tulee eri päähän autoa kuin edellisellä ajokaudella pyörimissuuntaa muuttamatta. Valitettavasti tämä ei ole itsestäänselvyys monessakaan rengasliikkeessä, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen tietää. Kuva: Autoliitto.

Auton renkaiden kyljestä löytyy autoilijalle erittäin oleellista tietoa. Tulkitsemalla rengasmerkintöjä oikein saa selville vaikka renkaan parasta ennen -päiväyksen. Renkaan sivusta selviää myös muun muassa kulumisvaroittimen sijainti, pyörimissuunta ja asennussuunta.

– Perusautoilijalle tärkeintä on tieto vanteen halkaisijasta sekä renkaan leveydestä, profiilista, rakenteesta, kuormitusluokasta, nopeusluokasta, valmistusajankohdasta ja pyörimissuunnasta, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo.

Otetaan esimerkiksi yksi tämän päivän yleisimpiä rengaskokoja eli 205/55 R16 94V XL ja puretaan sen tarjoamat tiedot osiin.

– Tällaiset renkaat löytyvät monesta perusperheautosta, kuten myös itselläni käytössä olevasta Skoda Octaviasta, Vesalainen taustoittaa.

Renkaan leveys ja profiili

Renkaan tärkeimmät tiedot ovat koko, pyörimissuunta ja valmistusaika. Kuva: Jarno Keskinen.

Ensimmäinen numero eli 205 kertoo renkaan leveyden milleinä. Seuraava numero eli 55 kertoo renkaan korkeuden suhteen sen leveyteen. Esimerkkirenkaamme korkeus on siis 55 prosenttia renkaan leveydestä.

Leveä ja matalaprofiilinen rengas yleensä maksaa enemmän, kuluu nopeammin, on herkempi vetelemään urissa tai lähtemään vesiliirtoon kuin kapeampi ja korkeaprofiilisempi vaihtoehto.

Renkaan rakenne

Kirjain R ilmaisee renkaan rakenteen. R tarkoittaa vyörengasta, joita käytännössä ovat lähes kaikki nykyään myytävät henkilöautokäyttöön tarkoitetut renkaat. R-kirjainta seuraava numero kertoo vanteen halkaisijan tuumina. Esimerkkiautossamme on siis 16-tuumaiset vanteet.

Kuormitusluokka

Kuormitusluokka ja nopeusluokka muuttuvat merkityksellisiksi tiedoiksi silloin, kun autolla ajetaan isolla kuormalla tai suurilla nopeuksilla. Renkaan kyljestä löytyy myös tieto, kumpi reuna ulospäin rengas asennetaan vanteelle.

Viimeinen numero, esimerkissämme 94, kertoo renkaan kuormitusluokan. Se ilmaisee suurimman sallitun kuormituksen, jonka rengas kestää ajettaessa sen nopeusluokan mukaisella enimmäisnopeudella. Numero 94 kertoo yksittäisen renkaan kestävän 670 kilon kuorman.

– Mikäli autoon asennetaan liian alhaisen kuormitusluokan renkaat, ne kuluvat ja vaurioituvat herkemmin.

Nopeusluokka ja korotettu kuormitus

Kuormitusluokan perässä oleva kirjain ilmaisee renkaan nopeusluokan. EU-direktiivin mukaan renkaan nopeusluokan on vastattava auton huippunopeutta. Tällä taataan turvallisuus ajettaessa myös sellaisissa maissa, joissa sallitaan Suomea korkeampien nopeuksien käyttö.

XL-merkintä tarkoittaa korotettua kuormitusluokkaa. Korkean kuormitusluokan rengas on jämäkämpi, lämpenee vähemmän ja kestää kulutusta paremmin.

Muista tarkistaa valmistusajankohta

Turvallisuuden kannalta on oleellista, että renkaat eivät ole liian vanhat. Vanhetessaan kumi kovettuu ja renkaan ominaisuudet muuttuvat. Rengas siis voi olla turvaton, vaikka kulutuspintaa olisi jäljellä reilusti.

– Jostain kohtaa renkaan kyljestä löytyy niin sanottu DOT-merkintä. Merkinnän neljä viimeistä numeroa kertovat renkaan valmistusviikon ja vuoden. Esimerkiksi 4619 tarkoittaa, että rengas on valmistettu viikolla 46 vuonna 2019, Vesalainen valottaa.

Mikäli renkailla on ajettu kuusi ajokautta tai niiden valmistusajankohdasta on kulunut yli 10 vuotta, on syytä hankkia uudet, vaikka kulutuspintaa olisikin vielä hyvin jäljellä. Nastarenkaissa on kiinnitettävä huomiota myös nastojen kuntoon ja määrään. Jos nastoja puuttuu paljon tai ne ovat poikki, on rengas uusimisen tarpeessa. Löystynyt nasta ei pure jäähän suunnitellusti.

Mihin suuntaan rengas pyörii?

Myös renkaan oikean pyörimissuunnan ilmaiseva, usein tyylitellyn nuolen muotoinen merkintä on turvallisuuden kannalta oleellinen.

– Pyörimissuuntanuolet on syytä huomioida pyöriä alle asennettaessa. Jos talvirengas pyörii väärään suuntaan, se ei poista altaan vettä, sohjoa eikä lunta niin tehokkaasti kuin oikein päin pyöriessään, koska renkaan kuvio ei pääse toimimaan suunnitellulla tavalla. Nastarenkaissa pyörimissuunnan muuttaminen myös löystyttää ja irrottaa nastoja ennenaikaisesti, Vesalainen varoittaa.