Pirkanmaan liitto: Päärataan on tulossa parannuksia

Pirkanmaan liiton mukaan hallituksen esittämä neljäs lisätalousarvio sisältää päärataan liittyviä investointeja ja jatkosuunnitelmia. Hallitus tarkentaa vielä nyt esitettyjä elvytyskohteita loppuviikon aikana sekä myöhemmin kohteiden tarkempana työmäärittelynä. Kaupunkiseutujen MAL-sopimukset edellyttävät vielä kunnallista päätöksentekoa.

– Suomen päärataan ja sen liityntäyhteyksiin kohdistuvia määrärahaesityksiä on osoitettu niin Tampereelta etelään kuin Oulusta pohjoiseen. Väliin jäävästä Tampere–Oulusta ollaan tekemässä välityskykytarkastelu, toteaa Päärata+:n hankkeen projektipäällikkö, Pirkanmaan liiton edunvalvontapäällikkö Jouni Koskela.

Päärata+:n alueen muodostavat Kanta-Häme, Pirkanmaa, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanmaa, Satakunta ja Keski-Suomi.

Koskelan mukaan osa kohteista on väyläverkon kehittämishankkeita, osa on kaupunkiseutujen MAL-sopimuskohteita ja osa muun muassa teollisuuden infrapakettiin liittyviä.

Länsi-Suomen yhteistä liikennejärjestelmäsuunnitelmatyötä vetävä Hämeen liiton johtava asiantuntija Heikki Pusan mukaan Helsinki–Tampere-rataosan peruskorjaus aloitetaan kahdeksan miljoonan euron määrärahalla.

– Määräraha on varsin pieni kokonaistarpeeseen nähden, mutta merkitsee kuitenkin konkreettista aloitusta, ja sitä on syytä tervehtiä ilolla. Helsingin seudun MAL-sopimuksessa valtio sitoutuu käynnistämään pääradan parantamishankkeen Pasila–Riihimäki toisen vaiheen toteutuksen ratasuunnitelman mukaisesti. Tätä on odotettu pitkään. Pasila–Riihimäki-osuuden välityskyvyn parantaminen vaikuttaa myönteisesti koko pääradalle myös Riihimäeltä pohjoiseen, Pusa kertoo Pirkanmaan liiton tiedotteessa.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?