Akaalaisten yhteydenotto suun terveydenhuoltoon onnistuu nyt verkossa yötä päivää

Suun terveydenhuollon palveluja löytyy muun muassa Toijalan terveysasemalta. Arkistokuva: Mikko Peltoniemi

Akaan terveyspalveluissa loppuvuodesta 2018 käyttöön otettu sähköinen asiointipalvelu Klinik Access laajeni tiistaina 21. tammikuuta myös suun terveydenhuoltoon. Palvelun kautta hammashoidon, terveyskeskuksen, fysioterapian ja neuvolapalveluiden asioinnit voi hoitaa verkossa ympäri vuorokauden. Näin asiakas säästyy jonottamiselta.

Sähköisen palvelu on avoinna ympäri vuorokauden kaupungin verkkosivuilla osoitteessa https://www.akaa.fi/. Palvelu ei vaadi kirjautumista tai tunnusten luomista. Sen avulla kuntalainen ohjataan suoraan oikeaan hoitoon tai tutkimuksiin.

Esimerkiksi hammasoireista kärsivä potilas voi täyttää helppokäyttöisen asiointilomakkeen netissä vaikkapa keskellä yötä. Ammattilaiset saavat näin ensitiedot vaivasta ja ottavat yhteyttä hoidon aloittamiseksi. Jos vaiva tai sairaus vaatii kiireellistä hoitoa, järjestelmä tunnistaa sen välittömästi ja ohjaa päivystykseen.

– Aikaisemmin vaivojaan on joutunut selostamaan useaan kertaan eri ammattilaisille: ensin puhelimessa, uudestaan vastaanotolla ja niin edelleen. Nyt tähän kulunut aika ja vaiva poistuu, ja kuntalainen ohjataan suoraan oikeaan hoitoon ja tutkimuksiin, kertoo suun terveydenhuollon osastonhoitaja Sanna Kiviniemi Akaan terveyskeskuksesta.

Yhteydenottoa vaativissa asioissa asiakkaalle soitetaan puhelimella tai lähetetään tekstiviesti mahdollisimman pian, viimeistään kahden arkipäivän sisällä. Tuloksena voi olla esimerkiksi aika hammaslääkärille, lääkärille tai neuvolaan.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?