Pydähdy hetkeksi: Luottamuksen varassa

Kesäloma on takana, ja uudet syyskauden työt ovat alkaneet. Ajatellessani tänään uuden syksyn alkua mieleeni nousee virsi 535 ”Taas alkaa kiitoksella nyt tahdon päiväni (syksyni)”. Uuden kauden alkaessa on aina tunne, että edessä on tyhjiä kirjan sivuja, joiden täyttämistä ja täyttymistä voi kyllä suunnitella, mutta lopullinen sisältö selviää vasta jälkeenpäin.

Minulla on kiitollinen olo siitä, että saan tehdä työtä edelleen ihanneammatissani ja kulkea ihmisten rinnalla iloissa ja suruissa. On mukavaa saada palvella musiikin lahjan avulla seurakuntalaisten ja työkavereiden kanssa.

”Taas alkaa kiitoksella nyt tahdon päiväni, veisuulla iloisella käyn, Herra, eteesi. Rukoilen sinua, ah, siunaa minua, synneistä minut päästä, tuskista kirvoita.”

Ensi sunnuntain tekstissä Mooses valitteli Jumalalle, että hänellä on hidas puhe ja kankea kieli. Jumala vastasi: ”Mene nyt, minä olen sinun kanssasi, kun puhut, ja neuvon sinulle, mitä sinun tulee sanoa.”

Joskus mekin pelkäämme, osaammeko hoitaa eteen tulevat haasteet. Uudet ja oudot asiat ja tilanteet tuovat jännitystä tilanteesta selviämisestä. Teemme suunnitelmia ja varasuunnitelmia, jotta emme vaan menettäisi kasvojamme. Haluamme ja luulemme voivamme päättää itse elämästämme. Elämä ei silti suju aina suunnitelmiemme mukaan. Usein vasta jälkeenpäin huomaamme, että meitä on johdatettu aivan eri polkuja kuin mitä itse olimme suunnitelleet. Ja voimme huomata myös, että olemme saaneet tarvittavan voiman raskaankin työn tekemiseen.

”Tahdothan, Herra, kuulla, kun pyydän armoa, en voimalla voi muulla sinua palvella. Taas suojaa kotini ja esivaltani. Haltuusi luottavasti myös annan itseni.”

Tunteet vaihtuvat ja häilyvät jokaisen elämässä. On hienoa, että pystymme kokemaan monenlaisia tunteita, mutta niiden varaan ei voi rakentaa elämää. Pitää olla jokin tukipilari, mihin turvata. Meille kristityille se on Jumalan sana, jossa vakuutetaan Jumalan rakastavan ihan jokaista meistä.

Raamatusta löytyy myös Jumalan lupaus: ”Minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.” Tätä kaste- ja lähetyskäskyn lupausta on menneenä kesänä opeteltu jälleen monien rippikoululaisten kanssa. Siinä taataan, että elämämme on koko ajan Jumalan kämmenellä ja huolenpidossa, vaikka meistä joskus tuntuisi miten kurjalta tahansa.

”Nimesi suuren tähden armosi löytää suo. Taas avukseni lähde, sauvaksi sana tuo. Varjele henkeni, ruumiini, sieluni, hallitse ajatukset, hillitse kieleni.”

Suuri säveltäjämestari Johann Sebastian Bach kirjoitti kaikkien partituuriensa loppuun Soli Deo Gloria, kunnia yksin Jumalalle. Hän oli oivaltanut, että myös musiikki kaikessa rikkaudessaan on Jumalan lahja, jota saamme harjoittaa ja josta saamme iloita. Me emme aina tiedä, mikä musiikki koskettaa tai ravitsee ketäkin kuulijaa. Kun pyydämme, että Jumala siunaa työmme hänen kunniakseen, voimme luottaa siihen, että musiikin kautta voi välittyä sanoma Jumalan rakkaudesta.

”Töilleni, toimilleni siunaus lahjoita. Puhdista sydämeni, mieleni uudista. Niin lähtemiseni kuin tulemiseni, oi armon Herra, siunaa, johdata tielläsi.”

 

Heikki Ali-Löytty

Kirjoittaja on Akaan seurakunnan kanttori

TERVE!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.
Tutustu 5 viikkoa vain 1,90 €.