Mopoilija keuli korttinsa hyllylle – lue kuinka se vaikuttaa kuskin tulevaisuuteen

Akaalainen mopopoika syyllistyi liikenneturvallisuuden vaarantamiseen keulimalla Valkeakoskentiellä perjantaina 16.8. ennen aamukahdeksaa.

Poika ajoi kolmen mopon ryhmässä keskellä. Poliisin mukaan poika aiheutti vaaraa muille tienkäyttäjille ja varsinkin takana tulleelle ajamalla etupyörä ylhäällä.

Mopopoika sai keulimisesta rangaistukseksi sakon, ja hänet määrättiin ajokieltoon vakavan piittaamattomuuden vuoksi. Ajokiellon keston määrittelee lupaviranomainen.

 

Ajokielto kestää vähintään kuukauden – harva selviää varoituksella

Komisario Terho Korhonen Sisä-Suomen poliisilaitokselta ei tunne Akaan keulimistapausta, mutta hän toteaa säännösten ajokieltoon määräämisestä löytyvän ajokorttilaista.

– Jos syyllistyy sellaiseen liikenneturvallisuuden vaarantamiseen, joka osoittaa vakavaa piittaamattomuutta, on määrättävä vähintään kuukaudeksi ja maksimissaan kuudeksi kuukaudeksi ajokieltoon.

Korhosen mukaan poikkeustilanteessa poliisi voi ajokiellon sijaan antaa varoituksen, mikä edellyttää erityisen painavia syitä.

– Mikä se voisi mopopojalla olla, en tiedä, Korhonen toteaa.

Komisarion mukaan erityisen painava syy tarkoittaa esimerkiksi vakavaa sairautta tai vammaa, joka edellyttää auton käyttämistä liikkumisessa.

–  Esimerkiksi dialyysihoito voi olla erityisen painava syy, jos hoitoon ei pääse muuten kuin itse ajaen, Korhonen toteaa.

Mopoiässä saadulla ajokiellolla ei ole enää vaikutusta ajokortin saamiseen. Aiemmin ajokorttia ei voitu myöntää vuoteen ajokiellon jälkeen. Ajokiellon aikana ei voi kuitenkaan suorittaa kuljettajantutkintoa eikä ajokorttilupaa voida myöntää.

Keulija ei ehdi reagoida

Korhonen huomauttaa, että taitavakaan keulija ei pysty reagoimaan nopeasti yllättäviin tilanteisiin liikenteessä.

– Vaikka mopo ei yllä moottoripyörän nopeuksiin, on se sen verran painava kapistus, että seuraukset voivat olla varsin vakavat muille tienkäyttäjille tai itselle, jos vahinko sattuu. Jos ennalta arvaamaton tilanne tulee vastaan, reagointi siihen jarruttamalla tai muulla tavalla ainakin viivästyy, vaikka pystyisi taitavasti ajamaan etupyörä ylhäällä. Jos on taajama-alueella ja jos on myös muita tienkäyttäjiä, on aina olemassa mahdollisuus ja varsin todennäköistä, että eteen voi tulla ennalta arvaamaton tilanne.

Komisario Terho Korhosen mukaan keuliminen ei kuulu liikenteeseen.

– Jos ajatellaan, että haluaa kehittää ajoneuvon hallintaa, sellainen harjoittelu pitäisi jättää muulta liikenteeltä suljetulle alueelle.

TERVE!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.
Tutustu 5 viikkoa vain 1,90 €.