Kurisjärventien tasoristeysten korvaamisesta kertovalle työmaakyltille löytyi selitys: kyltti onkin hämäävässä paikassa, ja siinä tarkoitettu tie on jo rakennettu – Tien käyttöönotto on kuitenkin viivästynyt pahasti

Tämä Notkokujan tasoristeys on yksi niistä vaarallisista rautatien ylityskohdista, jotka Väylävirasto haluaa poistaa käytöstä. Uusi asunnoille johtava tie kulkee radanvarteen rautatien toiselta puolelta, Kurisjärventietä risteävän Hakalantien läheisyydestä.

Toijalan Kurisjärventiellä Urjalan suuntaan ajaessa on moni saattanut ihmetellä rautatien ylittävän tasoristeyksen eteen sijoitettua kylttiä, jossa ilmoitetaan joulukuussa 2018 valmistuvasta uudesta tiestä. Tien kerrotaan korvaavan tasoristeyksiä.

Urakoitsijayritys KLV-tekniikasta kerrotaan, että kyseessä ei ole Kurisjärventien tasoristeyksen poistaminen, kuten kyltin sijainnista saattaisi päätellä, vaan Kurisjärventien suuntaisten pienten teiden tasoristeysten poistaminen käytöstä. Väylävirasto on pitkään halunnut poistaa käytöstä useille yksityisasunnoille johtavien Notkokujan, Saratien ja Heinäkankaantien vartioimattomat tasoristeykset, koska niillä aiheutuu helposti onnettomuuksia.

Tasoristeysten poistamista varten näiden teiden päissä oleville asunnoille kulkemiseksi on täytynyt rakentaa uusi tie. Tie on valmistunut vuoden 2018 lopulla, mutta sitä ei ole vielä otettu käyttöön.

Kyseessä on yksityistie, joka kulkee Hakalantien alkupäästä kohti rautatietä. Ennen käyttöönottoa ja vanhojen teiden tasoristeysten sulkemista tie on vielä nimettävä, jotta sen varrella olevat asunnot saavat uudet osoitteet. Urakan työnvalvoja Olli Rantanen rakennuttajatoimisto HTJ:stä kertoo, että tien nimeämisen byrokratia on viivästyttänyt tien käyttöönottoa huomattavasti. Tie on kuitenkin tarkoitus saada radanvarren asukkaiden käyttöön vielä elokuun aikana.

Urakoitsijan mukaan tie kulkee osin yksityisten maanomistajien ja osin Akaan kaupungin mailla. Tien on rakennuttanut ja kustantanut Väylävirasto.

 

Juttua päivitetty 14.8. kello 16.03: korjattu kuvateksteihin, että ensimmäisessä ja viimeisessä kuvassa oleva tasoristeys on Notkokujalla eikä Saratiellä.

Tältä näyttää uusi Urjalan suunnasta radanvarteen johtava tie, jonka käyttöönoton jälkeen radan toiselta puolelta lähtevien teiden tasoristeykset poistetaan käytöstä. Tiellä ei vielä ole nimeä.

Kurisjärventien tasoristeys on vartioitu, eli siinä on junan tulosta varoittavat hälytyslaitteet ja puomit. Tietyökylttiä ei ole käyty hakemassa pois, koska uusi tie ei vielä ole käytössä.

Esimerkiksi Notkokujan tasoristeys on pelottava, sillä siinä ei ole minkäänlaisia aitoja tai puomeja, eikä junan tuloa voi havaita muuten kuin havainnoimalla itse.

TERVE!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.
Tutustu 5 viikkoa vain 1,90 €.