Pääkirjoitus: Tunnin junaa ei tule

Tunnin juna on tamperelaisten haave, joka kuljettaisi heidät maan pääkaupunkiin Helsinkiin kuudessakymmenessä minuutissa. Ja tietysti sekä ennen kaikkea myös takaisin Tampereelle kuin Simo Frangenin konsanaan. Nyt matkaan menee junalla noin 90 minuuttia.

Siitä, kuinka moni Tampereen ja sen naapurikuntien asukas tunnin junaa käyttäisi, kuinka usein ja mihin tarkoitukseen, ei ole julkaistu laskelmia. Tampere–Helsinki-väliä kulkeva tunnin juna on huomattavasti tuoreempi keksintö kuin koko Pirkanmaan, Hämeen, Uudenmaan ja kaikkien muiden pääradan varrella olevien maakuntien toive siitä, että nykyinen rata kunnostettaisiin ja sille rakennettaisiin lisää raiteita. Kunnostusta tehdään toki jatkuvasti, ja lisäraiteiden linjauksiakin on suunniteltu jo vuosia. Myös Akaan osalta on olemassa visio siitä, kuinka lisäraiteet kulkisivat ja mitä rakennuksia niiden ja rinnalla kulkevan huoltotien alta pitäisi purkaa.

Jos tunnin junaa varten rakennetaan kokonaan uusi rata, sitä suihkiva juna ei voi pysähtyä millään nykyisellä asemalla. Helsinki–Vantaan lentokentällä junan toivotaan pysähtyvän, ja jos toive toteutetaan, jäävät muun muassa Akaa, Lempäälä, Hämeenlinna ja Riihimäki vielä varmemmin nuolemaan näppejään.

Tunnin junan vaatima rata olisi usean miljardin euron investointi eikä hyödyttäisi Akaata mitenkään. Täältä pääsisi silloinkin Helsinkiin nopeammin suoraan omalta asemalta kuin matkaamalla ensin pohjoiseen ja sieltä tunnin junalla etelään.

Demarien tamperelainen varapuheenjohtaja Sanna Marin sanoi Akaan Seudulle Toijalan torilla 6.4.2019, että hänestä on todella tärkeää, että ihmiset voivat liikkua Akaasta junalla töihin Tampereelle tai Helsingin suuntaan.

– Meidän vaaliohjelmassamme lukee, että panostetaan nopeisiin raideyhteyksiin ja myös työmatkaliikenteeseen. Nämä eivät ole toisiansa poissulkevia, ja näen, että pääradan kunnostaminen on ykkösasia, Marin totesi.

Tosiasiassa tunnin juna ja pääradan kunnostus lisäraiteineen ovat toisensa poissulkevia tavoitteita ja palvelevat pitkälti eri matkustajakuntaa. Tunnin junan mahdollistava rata vaatisi Helsingin ja Tampereen välille ison määrän kokonaan uusia, nykyistä suoraviivaisempia rataosuuksia. Ehkä jopa kokonaan uuden radan. Mutkien oikaisu ei riitä.

Lauantain 20.7. Helsingin Sanomissa Sanna Marin kertoi, nyt liikenne- ja viestintäministerinä, että Tampereen ja Turun tunnin junayhteyksiin on suhtauduttu aivan liian optimistisesti.

– Kun osa poliitikoista antaa julkisuudessa ymmärtää, että tämä olisi tahdosta kiinni, he antavat kyllä todella virheellisen käsityksen siitä, minkä kokoluokan hankkeista on kyse, Marin sanoi.

Tuore ministeri ei myöskään usko sellaista eduskuntaa tulevan, joka ohjaisi käytännössä kaikki liikennerahat raiteisiin.

Nämä ovat Pirkanmaan pääkaupungin edelliseltä valtuuston puheenjohtajalta ja kuntavaalien äänikuningattarelta rohkeita lausuntoja. Niistä kannattaa myös akaalaisten päättäjien ja viranhaltijoiden hakea selkänojaa ajaessaan Akaan asiaa.

Tunnin juna ei ole Akaan asia. Sen lobbaamisen sijaan jokaisen kynnelle kykenevän akaalaisen ja eteläpirkanmaalaisen kannattaa käyttää nykyisiä pika- ja lähijunia niin paljon kuin mahdollista ja ennen kaikkea hyödyntää joulukuussa alkavan kokeilun tuomia uusia lähijunavuoroja. Näin osoitamme muillekin ministereille ja kansanedustajille, että Akaa haluaa kasvaa ja kukoistaa ympäristöystävällisen liikenteen solmukohtana.

Tunnin junan puolesta kohkaavien kannattaa muistaa myös se, että ainakaan tähän saakka tunnin juna ei ole tarkoittanut tunnin junaa. Liikenneviraston selvityksen mukaan Helsingin ja Turun välille suunniteltu tunnin junayhteys tarkoittaa tunnin ja viidentoista minuutin matka-aikaa.

TERVE!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.
AS DIGI tutustumistarjous 8 viikkoa 3,90 €.